דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / יום הסתלקותו של הראי"ה קוק (1865-1935)

יום הסתלקותו של הראי"ה קוק (1865-1935)

rav-kuk_w-70.jpg

הרעיונות העיקריים בשיטתו:

בסיס הלימוד של הרב קוק היא חכמת הקבלה. הוא ראה אותה כבסיס ויסוד ליצירת חברה חדשה ומדינה בישראל, המבוססת על החוק של "ואהבת לרעך כמוך". העָם מהווה בעצמו אורגניזם אחיד ועל ידי האיחוד הוא חייב להביא את עצמו למצב הזה. במקרה כזה, העָם הופך להיות קרוב לבורא.

כל חבר בחברה חייב להבין את היעוד שלו, להיות, למרות ודווקא הודות לאינדיבידואליות שלו, חלק מהשלם, של העָם ואחר כך גם של כל העולם. רק אז האדם מבצע את היעוד שלו, בכך שהופך להיות דומה לבורא. אין האדם יכול להיות קשור בצורה אינדיבידואלית לבורא, אלא רק מתוך האיחוד שלו עם אלו הדומים לו: "מאהבת הבריות לאהבת הבורא".

עָם ישראל קיים רק כאחד שלם, המשתוקק להשפעה ואהבה הדדית, ומתוכה לדבקות, הידמות והשתוות עם תכונות הבורא. כך הוא נוצר על ידי אברהם אבינו בבבל, והאהבה הכללית מהווה תנאי לקיומו.

בגלות (כשהעם מנוגד לבורא), מחוץ לארץ ישראל (ארץ ישראל, רצון להידמות לבורא), העָם אינו קיים. כדי לשחזר וליצור מחדש את הקשר עם הבורא, העָם חוזר לארץ ישראל ומקים מדינה, אפשרות לתקן את עצמו, כאחד שלם. לכן הקמת מדינת ישראל מסמלת את תחילת התיקון של עָם ישראל, ואחר כך של האנושות כולה, ושל העלייה המשותפת שלהם עד לדרגת הבורא.

הקמת המדינה מאפשרת להשׂיג אחריות כלל ארצית לביצוע התיקון, תחילה עָם ישראל, ואחר כך כל האנושות. בזמנינו האנושות התפתחה ומוכנה לקלוט ולתפוס בצורה נכונה את חכמת הקבלה, השיטה לגילוי הבורא. הגיע העת לחזור מהגלות הרוחנית של עָם ישראל, ואחר כך להפוך להיות אור לאומות העולם, בדרכם לגילוי הבורא. רק במקרה כזה בניית מדינת ישראל תקבל תמיכה מצד אומות העולם.

אם לא, אזי אי ביצוע השליחות מצד עָם ישראל: להביא את שיטת התיקון לעמי העולם, המדינה תושמד והעָם שוב ייצא לגלות. הציונות אינה תופסת את המתרחש, אולם היא חייבת לתפוס ולהבין בהדרגה את הנחיצות בקבלת חכמת הקבלה, השיטה לגילוי הבורא, הכוח המנהל העליון, כחוקה של המדינה והעולם. השליחות והבחירה של עָם ישראל לשרת את האנושות בדרכי התיקון שלה, להיות "אור לגויים".

ניתן לקרוא ביתר פירוט על הראי"ה קוק ועל קשריו עם בעל הסולם, בספר שלי "שני המאורות הגדולים".

רשומות קודמות בנושא:
כל העולם יתמלא וידע את הבורא
נצא יחד מהגלות הרוחנית
כל העולם יוצא מהגלות

One comment

  1. אולי אין לנו ברירה בין חטא או חטא?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest