חכם מזהה חכם

בעל הסולם מזכיר במאמרו "חכמת הקבלה והפילוסופיה" משל על שלמה המלך החכם שגורש במרמה מירושלים ללא כסף וללא חפצים, עבר מדלת לדלת בממלכתו ולאן שלא היה מגיע אף אחד לא האמין לו שהוא המלך. נשאלת השאלה: כיצד זה ייתכן שאף אחד לא זיהה אותו כחכם ומדוע לא הראה את חכמתו? – והוא עונה, שקיימים "שלושה מכשולים" בזיהוי החכמה (הקבלה):

"1. אשר מטעם אמיתיותה אינה מתבארת, רק על כל פרטי החכמה יחד. ואם כן בטרם ידע כל החכמה, לא יוכל לראות אף הקצה ממנה, שע"כ צריכה לפרסום על אמיתיותה, כדי להאמין בה מתחילה שיהיה מספיק לפיזור הוצאה מרובה.

2. הוא כי אשמדאי השד (דמות הפוכה אגואיסטית לאמת, להשפעה), התלבש בלבושיו של שלמה המלך וירש את כסא מלכותו. כן הפילוסופיה ישבה לה על כסא הקבלה והשכלותיה יותר נוחות להבין, כי השקר מתקבל במהרה. ולפיכך הצרה כפולה ומכופלת. הראשונה, כי חכמת האמת עמוקה ומיגעת, והפילוסופיה המזויפת קלה להיתפשׂ. והשנייה "שאין בה צורך", כי יש הרי בזה הספקה שלמה ויפה בפילוסופיה.

3. כי השד טוען על שלמה המלך שהוא משוגע, כן הפילוסופיא שמתלוצצת ומבטלת את הקבלה".

כלומר, קיים קושי בתפיסת חכמת הקבלה האמיתית. כשאנחנו רוצים להציג אותה בפני בני האדם, הם עונים שאין להם צורך בה וגם בלעדיה יש להם הכול. אנשים חושבים שגם כך יש להם חכמה, וכל מה שנאמר על ידי חכמת הקבלה על העולם העליון, זו פנטזיה ולא אמת ריאלית, כי הרי האדם הרגיל אינו רואה אותה. יוצא, שלא ניתן להביא את חכמת הקבלה לבני האדם כדי שהם יבינו שזה נכון, ששָם היא האמת, הפיתרון. כי הרי הם נמצאים במצב שאינם מסוגלים לתפוס ולהבין ולראות אותה, שרק בה נמצאת כל ההצלה.

ולכן, עד ששלמה המלך לא הגיע לסנהדרין, שהיו בעצמם מקובלים, והתהלך בקרב העָם כפי שמספר המשל, אף אחד לא יכול היה לזהות בו את המלך, את החכם מכל אדם. כי הרי כדי להבין זאת, אתה חייב בעצמך להיות בעל השׂגה וידע בחכמה זו, כמוהו. ואם אין לך זאת, אינך מסוגל להבין דבר. ורק החכמים, המקובלים של הסנהדרין, יכלו לגלות את זהותו. אך איפה תמצא אותם היום?…

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "חכמת הקבלה והפילוסופיה", 11.01.2011

ידיעות קודמות בנושא:
על פי אילו סימנים ניתן לזהות מקובל אמיתי?
חכמת הקבלה ושאר המדעים, הדת והפילוסופיה
מדע-על

One comment

  1. "ורק החכמים, המקובלים של הסנהדרין, יכלו לגלות את זהותו. אך איפה תמצא אותם היום?"

    אין להניח שיש בעולם רק חכם בעל השגה אחד

    האין התשובה נמצאת בכותרת?

    "חכם מזהה חכם"

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest