דף הבית / חינוך, ילדים / חינוך מודרני: משל – שקר

חינוך מודרני: משל – שקר

שאלה: במטרה לחנך, נהוג לעשות האנשה של תכונות האדם על בעלי חיים. עד כמה הגישה הזאת נכונה?

תשובתי: אני אף פעם בחיים שלי לא ראיתי שפיל מדבר עם שועל, שכלב ישיר שיר והעכבר בעורמה יעשה שפטים עם החתול התמים והאומלל. בדוגמאות כגון אלה, אינני רואה שום ערך חינוכי. בהשוואה למבט ריאלי על החיים, מסתתר בהן שקר גדול מאוד. אינני רואה בהן דוגמה המראה לאדם הקטן, כיצד עליו להתנהג בחיים.

במקום זה אני רואה בהן תמונות מעוותות של העולם. בכך שאנו כופים על הילד סיפורים לא מעשיים, אנחנו הורסים את שׂיכלו ומעוותים את הלוגיקה, ואפילו איננו חושדים שהאשליות האלה, כיחס אל העולם, יישארו עימו לכל החיים. מובן, שצריך לעשות היכרות בין הילדים לבין העולם של הדומם, הצומח והחי, אך רק בצורתם האמיתית.

צריך להתייחס לילד קטן כאל אדם קטן, ולא כאל דייר של המציאות המדומה, היכן שבעלי החיים מדברים ונמצאים ביחסים אגדתיים ביניהם. הגישה הזאת היא תוצאה מהעולם הצבוע שלנו ומכל מיני הבלים שהאנושות מדמיינת לעצמה אלפי שנים. לחכמת הקבלה קיים מבט שונה לחלוטין על הדברים.

האם רק כך אנחנו יכולים לחנך את הילדים? האם בדוגמאות והסברים לא ניתן להסתדר ללא בעלי חיים, שאת רובם הילדים אפילו לא ראו? יוצא, שאנחנו כופים על הילד דמויות  "וירטואליות". באופן דומה ניתן לספר לו על רוחות ומפלצות. לנכד שלי יש מושׂג מהי מכונית, מטוס, מחשב והחתולים והכלבים שבחצר. אז למה עליי להאכילו בבדיות? בשביל מה? מה חינוכי בכך? אני פשוט נותן לילד תיאטרון מזויף שאותו הוא מקבל כעובדה.

עם המשלים האלו ועם הדימויים המעוותים האלה, הוא נשאר לכל אורך חייו. האם כדאי אחר כך להתפלא שבני אדם קופצים לכלובים של דובים, אשר נדמים להם כל כך נחמדים וטובים. צריך ללמד את הילד לא בדיות, אלא משלים ומשׂחקים מציאותיים. תשאירו בתפריט של הילדים רק אמת, כל שקר מוטבע בתת מודע, נבנה לתוכנה פנימית, ומעוות את ההסתכלות על החיים. האמת תשנה את גישת הילד לחיים והוא יגדל בצורה נכונה וישרה.

מתוך שיחה על חינוך, 29.09.2010

ידיעות קודמות בנושא:
חינוך על ידי אמת
אל תמנעו מהילדים את הבחירה

2 comments

  1. איך להתייחס לדימויים של בעלי החיים בכתובים ?

    לדוגמא –

    "..קל כנשר ורץ כצבי וגבור כארי…"

    או "דְּמֵה-לְךָ דוֹדִי לִצְבִי, אוֹ לְעֹפֶר הָאַיָּלִים."

  2. "לחכמת הקבלה קיים מבט שונה לחלוטין על הדברים"

    אני מבין שזו עמדתך וגם בעל הסולם כותב רבות על הדמיון השקרי אבל בכל זאת רציתי לדעת למה בעל הסולם גם כותב בכתבי הדור האחרון (כרך ג')

    "בקטנותי לא רציתי לקרות ראמאנים בכדי לא לעסוק בשקרים, ולא קריתי רק הסטאריע. וכשגדלתי והבנתי התועלת שבהם שהם מפתחים הדמיון אז נעשו לי לאמת."

    תודה (:

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest