דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / חיים עם הרבה נעלמים

חיים עם הרבה נעלמים

האדם, בהימצאו בעולם הזה, אינו יודע מה יקרה איתו בעוד רגע. הוא אינו מבין מדוע קרה מה שקרה אתמול, ומאיפה מגיעים אליו עכשיו רצונות ומחשבות, הוא מרגיש עצמו בשליטת כוחות שאינם ניתנים לניבוי, כאילו שהוא תלוי באוויר ביחס לעבר, ההווה והעתיד. והוא מנסה למצוא לעצמו איזה משענת, הוא מחפשׂ איזה הסבר לבריאה בעזרת הנחות ושיקולים הגיוניים.

האגו גדל ומציג לנו יותר ויותר שאלות על החיים שלנו… על מה שמחכה לנו לאחר המוות. וככל שאנחנו מקבלים יותר כוחות, הודות להתפתחות הטכנולוגיה, כך שעומדים כנגד הטבע, כך בעוצמה גדולה יותר הטבע יוצא נגדנו, ומאלץ אותנו לברר עוד יותר את השאלה על הניהול שהוא מנהל אותנו ועל משמעות החיים. כתוצאה מזה אנחנו מרגישים את עצמנו כאילו בחלל ריק.

לאדם שחי במערות ורדף אחרי ממוטה, היה נדמה שהוא יודע הכול על החיים שלו. הוא הרגיש והבין את העולם הרבה יותר טוב מאיתנו. ואילו אותנו לא מספקת אף תיאוריה קיימת, אנחנו זקוקים לתשובה ברורה, כי הרי אפילו את חיי היום יום אין בכוחנו לארגן בצורה נכונה. מופיעות בהן כל כך הרבה שאלות, שאין באפשרותנו להתמודד איתן. כמו במתמטיקה: כדי לברר נעלם אחד, דרושה משוואה אחת. לשני נעלמים דרושות שתי משוואות. ואצלנו מופיעים הרבה נעלמים, ואילו הנתונים והעובדות שמהם אנחנו יכולים להרכיב משוואה, הולכים ופוחתים.

ההסברים הפילוסופיים והדתיים הקודמים, כבר אינם פועלים ומשפיעים עלינו, איננו יכולים לסמוך עליהם, אנחנו דורשים עובדות והוכחות, כלומר השׂגות. אם היינו יודעים שאין לנו שום בחירה חופשית, אז היינו בונים חברה אחרת לגמרי ויחסים אחרים בתוכה, מערכת אחרת של שיפוט וענישה. כלומר, הבעיה שחכמת הקבלה מציעה לפתור היא אינה תיאורטית, אלא מאוד מעשׂית, לקבוע איפה וכיצד אנחנו יכולים להשפיע וליישׂם את ההזדמנות הזאת.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "גוף ונפש", 28.11.2010

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest