דף הבית / משבר עולמי / והיום אנחנו לא עבדים?

והיום אנחנו לא עבדים?

שאלה: העניין של מימוש עצמי לא מספיק בולט במסר שלנו. כשהאדם שומע על החיבור, הוא מפחד לאבד את ה"אני" שלו…

תשובתי: להיפך, היום האדם הוא העבד של הסביבה ההרסנית של ימינו, שעל הרקע שלה אנחנו מציעים דברים הגיוניים לגמרי: בואו נעבוד בהתאם ליכולותיו של כל אחד ונספק לכולם את צרכיהם הנורמליים הבסיסיים. ואז לא נצטרך לבזבז משאבים על מלחמות, סכסוכים ובועות אשראי. וחוץ מזה, סוף סוף יהיה לנו זמן פנוי.

נכון שמתעוררת כאן בעיה: מה לעשות עם אותן שעות הפנאי שפתאום נפלו לנו על הראש? כיצד נממש את עצמנו עכשיו?

אבל, רגע אחד, איפה בדיוק אנחנו מממשים את עצמנו היום? במקום העבודה, כשאנחנו עמלים עשר שעות בכל יום עבור בעל הבית? להיפך: לאחר שהאדם יקבל זמן פנוי, הוא יוכל, בסופו של דבר, להגיע למימוש עצמי ולממש את האדם שבתוכו.

היום, בעקבות ההרגלים המעוותים שפיתחנו, אנחנו לא יודעים מה לעשות עם הזמן הפנוי. אנחנו פשוט מתוכנתים, כמו רובוטים: לאחר שאנחנו עובדים שעות רבות מול מחשב, אנחנו חוזרים הביתה ומתיישבים… ליד מחשב אחר. תראו באיזו ערמומיות החברה התקינה בתוכנו את תוכנת העבדות. אני אוכל את מה שכולם אוכלים, אני ישן כאשר כולם ישנים, אני עושה את מה שכולם עושים, ואלה החיים ה"חופשיים" שלי.

אתה מניח שאין חיים בלי מילוי הרצונות האגואיסטיים. איך אפשר להתעורר בבוקר ולא לרוץ אחרי מנה נוספת של תענוג?

אבל מי אמר לך שבחברה החדשה לא תוכל לעשות את זה? תרוץ, תעשה מה שבא לך, רק אל תשתמש באגו שלך.

ברגע שנבין שהאגו הוא הרסני, שהוא מוביל אותנו לקריסה, להתנגשות עם הטבע – אז מה יישאר לנו? יישאר לנו רק לאזן אותו. היום הוא בוער בך בצורה לא נכונה. הרי אתה קם בבוקר וחושב איך היום "תסדר" את האחרים, איך תנצל אותם לטובתך. אבל אתה יכול להשתמש אחרת ברצון שלך, מבלי להפריע לאף אחד. אם אתה לא מתכוון להזיק לאחרים, אם אתה חושב בצורה חיובית – זה כבר לא האגואיזם בצורתו הנוכחית.

וכאן אנחנו מתקרבים לתפיסה הקומוניסטית. רוסיה הסובייטית עשתה לקומוניזם פרסום רע, והשתמשה בשם שלו כדי לכסות את הניסיון הלא מוצלח שלה לבנות חברה חדשה. ובכל זאת, הקומוניזם במשמעותו האמיתית הוא המבנה החברתי המתקדם והטוב ביותר.

"אבל מה אני אעשה עם החופש הקומוניסטי שלי?", אתה שואל. "מה אני אעשה עשר שעות ביום?". בכך אתה בעצם מודה שאתה כרגע עבד. הרי רק עבד לא יודע מה לעשות, אם בעל הבית לא אמר לו שום דבר.

אנחנו בעצם רוצים לפנות לך את כל השעות האלה, כדי שתיצור את צורת האדם שבך. ואתה אומר: "לא רוצה! מה, זה נקרא מימוש עצמי? אם תגיד לי לרוץ בבוקר לעבודה – את זה אני מבין…". וכך חולפים להם ימים של עבודה וערבים מול המסך, עד שהחיים נגמרים. זה מובן לך. התרגלת לעבדות הזאת.

אבל החברה החופשית בכוונה תפנה עבורך את הזמן ותגיד לך: "תן לגוף את כל מה שהוא זקוק, ומעבר לזה – תבנה את האדם שבך".

מושג ה"אדם" הוא האהבה לזולת, ודווקא אותה אתה לא רוצה לגדל בתוכך. בכל השעות שהיית יכול לפנות לשם כך – אתה עוסק בהחרבת העולם. הרי מעבר לצרכים הבסיסיים, רוב המשאבים שלנו הולכים על תחמושת ו"משחקים" הרסניים אחרים.

מארקס, מייסד הקומוניזם, הבין את זה. הוא היה חוקר אמיתי, איש כלכלה, והבין את המערכת בצורה עמוקה מאוד. אנחנו, למרבה הצער, לא מבינים אותו. אבל בסופו של דבר, אפילו הדוגמא הרעה של רוסיה תהיה לנו לעזר ותאפשר לנו להכיר מתוכה את הטוב. כבר עכשיו האנשים מתחילים להבין שכל הסיפור הזה של "ניצחון הקפיטליזם" הוא לא כל כך פשוט.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "החירות", 02.01.2012

ידיעות קודמות בנושא:
מה לעשות בזמן הפנוי
הפרדיגמה החדשה של היקום
שותפות וביטוי עצמי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest