דף הבית / חינוך, ילדים / התנגשות של שתי ציביליזציות

התנגשות של שתי ציביליזציות

שאלה: בחברה שוחרת שלום, השלטון של החכמים, המורים הגדולים והצדיקים מוערך יותר. אבל בזמנים של חוסר רגיעה, לשורה הראשונה מגיעים מהפכנים ומורדים שהופכים בהדרגה לדיקטטורים. לפנינו אבטלה המונית. היום כבר ברור, שמנהיגים מהפכניים מתחילים לתפוס בקלות את השלטון. איך התקופה החדשה שאנחנו עתידים לעבור, תחליף את המנהיגים האלה, או האם המורדים והמהפכנים יצטרכו להפוך למחנכים?

תשובתי: חברות שבהן מתבלטים מהפכנים, אלה הן חברות פחות יציבות, שאין להן שום כיוון מדויק. הם מנצלים כל רעיון, שברגע הנוכחי נראה להם כהכרחי להשגת השלטון.

ככלל, הם מצרפים לזה את הדת, ועוד בצורתה הפנאטית והאכזרית ביותר. מפני שזוהי הצורה הפשוטה והבולטת ביותר שאותה ניתן להסביר בפשטות, למשוך לעצמם, שאליה אפשר להביא כל אחד. לשם כך אין צורך בשום ידע, שום חיפושים, שום חופש פנימי, אלא להיפך, רק פנאטיות אישית, צמצום של טווח הראייה עד למינימום: מי איתך ומי האויב שלך וזה הכול.

הבעיה היא, שנוצרת התנגשות של שתי ציביליזציות חלשות. כי הציביליזציה המערבית החלישה את עצמה בכך שהזניחה לחלוטין את המורשת התרבותית שלה. במאה ה- 19 היא הייתה אחרת לגמרי: הערך העיקרי שלה היה התפתחות המדע והתרבות. עכשיו הכול התדרדר.

עכשיו, גם התרבות וגם המדע אינם מוערכים, אולי רק בצורה שבה זה מעניין את המנהיגים לפי הבנתם האישית המסחרית, שמסייעים לחיזוק השלטון. בימינו רק לכסף ולשלטון יש ערך, והם הפכו למושגים זהים. העושר שפעם זלזלו בו אפילו מדענים ואנשי תרבות גדולים, הפך להיות מעל לכל. היום ניתן "לקנות" את כל המדענים ואנשי התרבות.

בזה מאופיין המערב ה"רקוב" של היום. אנחנו רואים בעליל, שהמצב הבהמי של האדם בחברה הזאת הוא החשוב ביותר ומתקרב לאותה הברבריות הרומית: "לחם ושעשועים".

חוסר חינוך מוחלט של ההמונים, הוא שהביא למצב הזה. במקום למשוך את ההמונים לאותה התרבות, לאליטה המדעית, שהיו מוערכים במאה ה- 19, התרחשו שפל והידרדרות מוחלטים. מה שמפליא זה, שכל זה החל מגרמניה, שהייתה בעבר מרכז תרבותי ומדעי של אירופה. דווקא שם התרחש ההיפוך הזה.

ועכשיו הציביליזציה המערבית נתקלת ומתערבבת עם הציביליזציה של המזרח, שמתרחבת, לא בזכות המדע, האמנות והטכנולוגיה, אלא בזכות כוח ההמון, כלומר התרבות וכוח הפנאטיות, כלומר הלחץ.

ולכן אנו רואים, שזה מה שמתרחש באירופה ובאמריקה. בסופו של דבר, זה יביא לכך, שהציביליזציה האסיאתית-ערבית תוכל "לבלוע" את העולם.

מתוך התוכנית "דרך הזמן", 18.03.2013

ידיעות קודמות בנושא:
חוסר האונים של הממשלות הנוכחיות
המנהיגים של המאה החדשה
אתחול פנימי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest