דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / השם הקדוש – דרגות התפתחות הרצון (למתקדמים)

השם הקדוש – דרגות התפתחות הרצון (למתקדמים)

thumbs_47_100_wp.gif

בקשה: הייתי רוצה להבין את פשר השם הקדוש הוי"ה: קוצו של י', וכל שאר האותיות לפי סדרן, במובן של ספירות בתוך הכלים שלנו וספירות שבעולמות וכל זה כלפי מלכות.

תשובה: ראשית הייתי ממליץ לחזור שוב על הפוסט סוד השם הקדוש. שנית, אותיות או ספירות זה אותו הדבר. אין שום דבר חוץ מרצון והאור שברא אותו וממלא אותו. כל השאר הם ציונים של המצבים שביניהם. עצם הרצון הרוחני הוא הרצון שמדורג חמישי, בדרגה האחרונה, שהוא גם הרצון הסופי.

כך גם בתוכנו, רצון נוצר רק אחרי שהוא עובר 4 דרגות של התפתחות. מהאור שמוליד אותו כנקודה, קוצה של אות י', הוא מתפתח הלאה לפי 4 דרגות ההתפתחות הוי"ה. רק אז, בדרגת ההתפתחות האחרונה, אנו מרגישים אותו. הרצון שהתהווה מתחיל להגיב על האור המוליד אותו, וזוהי כבר הוי"ה הפוכה.


שאלה:
הגר"א אומר: "כי כאשר יבין הסוד על בוריו, יהיה לו הכל אצלו על בוריו, הפשט והרמז ודרוש וסוד. אבל כל זמן שלא יבין הסוד, אפילו הפשט אינו ברור בידו" (ביאור הגר"א על משלי ב, ט ). על איזה סוד שאותו אמור האדם להבין מדובר כאן?

תשובה: כאשר האדם יוכל לקבץ מתחת למסך את הכלי הראשון שלו של הוי"ה, היינו את הנשמה שלו בדרגת העביות והמסך הראשונה – בזה הוא ירגיש, כלומר יגלה, בתוך הרצון המתוקן שלו את כל עשר הספירות. בתוכן הוא יחוש את המציאות כולה במידה הקטנה ביותר. כמו כן, הוא יבין את הסיבה והמסובב בין ארבע שפות הגילוי של ד' אותיות שם הוי"ה – עשר הספירות של גילוי אור הבורא.

One comment

  1. זהר פקודי/רצון תפארת/ אות תרסו  – תרעא

    תרסו) כגוונא דא תנינן וכו': כעין זה למדנו. ארבעה נכנסו לפרדס, (חגיגה י"ד ע"ב) וכולם נבררו למקום הזה, לאלו ארבעה יסודות, וכל אחד ואחד נקשר במקומו, זה בצד האש, וזה בצד המים, זה בצד הרוח וזה בצד העפר. וכולם נטבעו כל אחד ביסוד שלו, כמו שנכנסו, חוץ מהשלם והחסיד הזה שבא מצד ימין, מחסד, ונתדבק בימין ועלה למעלה. דהיינו רבי עקיבא.

    תרסז) וכד מטא להאי וכו': וכשהגיע למקום הזה שנקרא אהבה, נתדבק בו ברצון הלב. אמר היכל זה צריכים להדביקו הביכל של למעלה, באהבה רבה, בחסד דאצילות. אז השתלם בסוד האמונה, ועלה והשלים אהבה הקטנה, שהיא מלכות, באהבה הגדולה, שהיא חסד, כראוי. וע"כ מת באהבה, ויצאה נשמתו במקרא הזה. ואהבת, אשרי חלקו.

    תרסח) כל אינון אחרנין וכו': כל אלו האחרים, ירדו למטה כל אחד ואחד, ונענשו באותו יסוד שירד למטה. אלישע ירד למטה. בצד שמאל, שהוא יסוד האש דהיינו גבורה. וירד בו ולא עלה, ופגש בסטרא אחרא ההוא הנקרא אל אחר. ונמנע ממנו תשובה, ונגרש משום שנתדבק בו. וע"כ נקרא אחר. וכבר העמדנו.

    תרסט) בן עזאי נחית וכו': בן עזאי ירד ביסוד העפר, שהוא כנגד המלכות. ומטרם שהגיע לשרפת אש שבעפר דהיינו בדינים שבו, המגיע לסטרא אחרא, נטבע בעפר ההוא, ומת. ועל זה כתוב, כ] יקר בעיני ה' המותה לחסידיו. דהיינו שמת כשהוא חסיד, ולא נגע בהדינים.

    כ] (תהלים קטז)

    תרע) בן זומא נחית וכו': בן זומא נחית ליסוד הרוח, שהוא כנגד ת"ת,  ופגש ברוח אחר המגיע לצד הטומאה, שנקרא פגע רע. ומשום זה פגע בו ולא נתיישב בו, דהיינו שנפגע. וכולם  לא ניצולו מעונש. ועל זה אמר שלמה, ל) יש הבל אשר נעשה על הארץ, אשר יש צדיקים שמגיע אליהם כמעשה רשעים. כי משום שאלו ירדו במדרגות אלו נענשו. דהיינו שהמשיכו הארת החכמה מלמעלה למטה, שנקרא ירידה.

    ל] (קהלת ח)

    תרעא) תא חזי בגין וכו': בוא וראה,  משום שרבי עקיבא עלה למעלה, דהיינו שהמשיך הארת החכמה ממטה למעלה, כראוי, ע"כ נכנס בשלום ויצא בשלום. דוד שאל שאלה ולא נפתרה לו. שכתוב, ממתים ידך ה' ממתים מחלד חלקם בחיים. ששאל, על מה זה נהרגו אלו הצדיקים בין הרוגי עולם. שהיו זכאים שלא עברו עבירה, שיתענשו עליה. בוא וראה ממתים ידך ה' ממתים מחלד חלקם בחיים. כאן יש ב' בחינות מיתה. ידך ה'. וחלד. ידך ה' זהו הקב"ה שהנשמה נאספת אליו,  ממתים מחלד הוא הסטרא אחרא, שהוא שולט על הגוף. שכתוב, נ] לא אביט אדם עוד עם יושבי חדל. שהוא אותיות חלד, דהיינו היושבים תחת הס"א שנקרא חדל.

    מ] (תהלים יז) נ] (ישעיה לח)

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest