דף הבית / קבלה ומדע / חושבים מדע / השכל הקולקטיבי או "ההמון חכם יותר מהגאון"

השכל הקולקטיבי או "ההמון חכם יותר מהגאון"

דעתו של ד.שורוביאסקי, הפרשן New York Times,, Wall Street Journal:

800 איש התאספו כדי לקבוע את משקלו של השור. ההחלטה הקולקטיבית שהתקבלה על ידי אנשי העיר ואנשי הכפר הייתה מדויקת יותר מדעתם של המומחים. התברר, שהקבוצה היא בעלת שכל קולקטיבי ומסוגלת להיות פקחית יותר מהמומחים. עם זאת, אין צורך בכך שהמומחים ימלאו את התפקיד המוביל, אלא הקבוצה המעורבת מסוגלת להגיע למסקנה הקולקטיבית הנכונה. הקבוצה החכמה מתאפיינת במגוון דעות בלתי תלויות ובהתאחדות הדעות האישיות בקבלת ההחלטה הקולקטיבית.

השוני בין חברי הקבוצה מועיל לחשיבה הנכונה, מרחיב את ראיית הבעיה ומדכא את התהליכים ההרסניים.

הקבוצה, שמורכבת ממומחים ומחברים חדשים, עומדת במשימות ביתר הצלחה מאשר קבוצת המומחים. הקבוצה שמורכבת באופן שרירותי, ללא מומחים גדולים, אך גם ללא בורים, תעמוד במשימה בצורה המוצלחת יותר.

הקבוצה המוצלחת חייבת לכלול גם את המומחים. אך השתתפותם, אפילו של מספר קטן של החברים החדשים, תאפשר השגת תוצאות טובות יותר.

קבוצות אנשים דומים מתקשים בהפנמת המידע החדש. חברי הקבוצות ההומוגניות מצליחים בפעילות המוכרת, אך מפסידים במיומנות הקולקטיבית לחקור אלטרנטיבות. לפיכך, ללא קשר לידע והמיומנויות של המומחה, חשוב בהכרח, על מנת לקבל את התוצאה הטובה ביותר, להשוות את עצותיו ותחזיותיו עם דעות אחרות.

ההחלטות הקולקטיביות נהיות אפקטיביות כאשר הן מתקבלות על ידי אנשים עם דעות שונות שמגיעים למסקנות בלתי תלויות על סמך הידע האישי.

הקבוצות הינן אפקטיביות יותר בבחירת הפתרונות האפשריים לבעיה, מאשר ביצירת הפתרונות עצמם. הפרט מתאפיין ביצירתיות, אך הכלל מצטיין בבחירת הפתרון הטוב ביותר.

אם ניצור קבוצה של משתתפים בלתי תלויים גדולה ולא נכוון את מאמציהם – החלטתם המשותפת תהיה מוצלחת.

הקבוצות מגלות חוכמה רק כאשר ישנו איזון בין הידע שנמצא ברשותם של כל חברי הקבוצה, ובידע שנמצא ברשותו של כל פרט ופרט.

ידיעות קודמות בנושא:
לא התבונה של הפרט, אלא קבוצה היא הערובה להצלחה
סוד השכל הקולקטיבי
בשדה האחד של הרצונות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest