דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / השורשים הרוחניים של המנהגים הארציים

השורשים הרוחניים של המנהגים הארציים

מיכאל לייטמן

שאלה: אני תמיד חשבתי ש"קבלה לעם" הוא אינו ארגון דתי, שהוא אינו ארגון שהופך חילונים למאמינים, אך פתאום שמעתי שיחות רבות על שמירת הכשרות בחג הפסח. איך אתה יכול להסביר את זה?

תשובה: אתה צודק! אנחנו ארגון חינוכי ללא שום קשר לדתות, הפועל אך ורק על פי עקרונות חכמת הקבלה, הרשומים בשלושה כתבי מקורות עיקריים: ספר הזוהר, מאמרים של האר"י ובעל הסולם (והרב"ש). בכל דבר אנחנו מסתמכים רק על העצות שלהם. אם מתעוררות אצלך שאלות, פשוט תדרוש שנראה לך היכן המקור שממנו אנחנו מסיקים על עניין כזה או אחר.

ובכן, למרות ש"קבלה לעם" אינו ארגון דתי בהגדרתו, אנחנו מבצעים מנהגים ופעולות שמהוות ענפים של פעולות רוחניות ושורשיהן. מבחינה חיצונית זה נראה כביצוע של אותם מנהגים יהודיים דתיים, אך זה יוצא מכוונות שונות לגמרי – להיות קשורים גם פנימית וגם חיצונית עם השורש הרוחני.

אני ממליץ לך שוב לעיין בהגדה של פסח, ואחר כך בספר בית שער הכוונות של האר"י, ואתה תבין שתוך כדי ביצוע הפעולות האלה, אנחנו שואפים לעלייה מעל האגואיזם שלנו.

בקבוצתו של אברהם אבינו, התחילו לבצע פעולות מסוימות לא-רציונאליות וארציות, אחרי שהתחילו לבצע פעולות רוחניות בכוונות המתוקנות שלהן, וגילו את האנלוגיות הארציות שלהן. הפעולות הרוחניות והארציות נתפסו אצלם כאחד ושלם, כשורש ותוצאה, ענף. כאשר הם נפלו מהרמה הרוחנית (חורבן בית מקדש השני), הם המשיכו בביצוע המנהגים הארציים, ולא בפעולות הרוחניות והארציות כאחד. כך נוצרה הדת במקום חכמת הקבלה.

היום אנחנו צריכים לגלות בעצמנו את העולם העליון והפעולות הרוחניות. גם המנהגים יתחילו להיות שוב חלק מביצוע הפעולות הרוחניות – אך לא בכפיה או בצורה מכנית, אלא מתוך הכרה, מתוך ראיה על מה שקורה בעולם העליון. כלומר, בהתחלה נשיג ואחר כך נעשה את הפעולה היוצאת ממנה באופן טבעי.

אני מאחל לכם, בחג הפסח הזה, "יציאת מצרים".

כוונות נכונות לכם!

רשומות קודמות בנושא:
אין קדושה בעולמינו
החותם השבור של הרוחניות
העיקר לתקן את הנשמה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest