דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / הרב מיכאל לייטמן – היום ב"ישראל היום"

הרב מיכאל לייטמן – היום ב"ישראל היום"

היום התפרסמה כתבתי על פורים והמצב הפוליטי והביטחוני של ישראל, בעיתון הפופלרי ביותר במדינה "ישראל היום".

מיכאל לייטמן - ישראל היום

 

את האיום הזה אפשר לשנות

פורים בפתח, ונדמה שדבר לא השתנה מאז ימי סיפור המגילה ועד היום. שוב מזימה פרסית להשמידנו, ושוב שליט מעצמה שצריך לשכנעו להצילנו מידם. סוד המגילה הוא גם סוד ההצלה הנוכחית

הרב ד"ר מיכאל לייטמן

עם ישראל עבר גזרות, מכות ואיומים מכל הסוגים, ותמיד ברגע האחרון ניצל בנס. גם היום צרות לא חסרות – אנטישמיות, טרור, עוני, עליית מחירי הדיור, יוקר המחיה, והאתגר הגדול – האיום של התחמשות איראן בנשק גרעיני במטרה מוצהרת להשמיד אותנו. מה עושים? אני סבור שמגילת אסתר יכולה לספק תשובה.

סוד המגילה

משמעותה של מגילת אסתר צפונה כבר בשמה: מגילה מלשון גילוי, אסתר מלשון הסתר, כלומר גילוי ההסתרה. המגילה מספרת את סיפור הניסיון להשמדתם ולהצלתם של יהודי ממלכת פרס בימי המלך אחשוורוש – תרחיש ממשי אשר מתקיים כאן ועכשיו ושועט לעברנו בעוצמה. המן הסביר אז למלך אחשוורוש: "ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים", ומכיוון שהעם הזה מפוזר על פני 127 מדינות, אפשר להשמיד אותו לגמרי. בכל עת שאנחנו מפורדים ולא מקושרים בינינו, כל אחד לעצמו, הסיפור הזה מאיים לחזור על עצמו.

נדמה שפור דומה נפל עלינו גם בישראל של ימינו. אז, תחת אותו איום ממשי קם מרדכי היהודי, גדול הדור של אותה התקופה, פנה לבת דודו היהודייה, אסתר, אשת המלך אחשוורוש, וגייס אותה למשימה.

תשובתה הפשוטה הייתה, לך אל היהודים ותאחד אותם. דאג שכולם יחד יעשו פעולה מחברת – יצומו ויתפללו במשך שלושה ימים. רק כאשר יתקהלו היהודים וירגישו כולם שהם אחד, מכוח היחד של אותו חיבור, אוכל לפנות למלך ולהזהיר מפני מזימתו הרעה של המן. רק החיבור הזה של כל היהודים יגרום לו לשמוע בקולי. הרי כשעם ישראל מתחבר – הכוח העליון מתקרב ונוכח, וכשהעם מפוזר – הכוח העליון מתרחק ונחבא.

כוח היחד

וכך היה. מרדכי פנה אל העם והתחיל לזעוק ולבכות ולהנחות את היהודים לחיבור. מרוב פחד העם אכן התאחד בצום ובתפילה. כעת, כשכל היהודים התגבשו יחד, פנתה אסתר אל המלך אחשוורוש וסיפרה לו על תחבולתו של המן להשמיד את היהודים.

הצטיידותה של אסתר בכוח החיבור של העם, גרמה למלך אחשוורוש להקשיב לדבריה ברוב קשב, "חמתו בערה בו" על המן ומזימתו, והוא ציווה לתלות את המן על העץ – אותו העץ שעליו תכנן המן לתלות את מרדכי.

בזכות אותו חיבור בינינו ניצלנו מהשמדה וחזרנו לארץ ישראל לקראת בניית בית המקדש השני. זה בדיוק מה שעלינו לעשות גם עכשיו – להתחבר בינינו, כי רק הכוח שייווצר מהיחד יאפשר לנו להיחלץ מכל איום גרעיני ומבעיות כלכליות-חברתיות המאיימות עלינו מבפנים.

להפוך את הפור

כאמור, לא מדובר רק בדרמה היסטורית. כאז כן היום, אנחנו קרועים בינינו ומפורדים למחנות. כתוצאה מכך איום קיומי מרחף מעל לראשנו ואנחנו שרויים במבוכה, "והעיר שושן נבוכה". ההתחזקות של אויבינו מכל עבר מזכירה לנו את מה שנדמה ששכחנו – רק החיבור בינינו, כמו שעשו היהודים בשושן, יוכל לשנות את רוע הגזירה.

עד כה נהגנו בדרכו של המן, ניסינו להיות ככל האומות ולהילחם באויבינו בכוח הזרוע. אבל את המערכה הפנימית על האחדות בינינו אנחנו מפסידים. דרכו של מרדכי מאפשרת לנו להפוך את הפור, ממש כמו אז. אם נתלה את האגו שמפריד בינינו "על העץ" ונעלה את אהבת הזולת "על הסוס", נממש את המהות הפנימית שלנו ונביא לעיר לשושן, לשדרות ולתל-אביב, "צהלה ושמחה" אמיתיות, כמו שהובטח במגילה. וכמו שכתוב בה – אפילו אויבינו הגדולים ביותר יהפכו לתומכינו הנלהבים.

הרב ד"ר מיכאל לייטמן עומד בראש ארגון "קבלה לעם" העולמי (www.kab.co.il). מדי יום מעניק הרב לייטמן שיעורי קבלה המשודרים בערוץ 66, ובימי ראשון בשעה 20:00 עונה על שאלות המאזינים ברדיו 103FM.

One comment

  1. כל התנ"ך כולו איננו רק דרמה היסטורית. כשלומדים להבין אותו בראי הקבלה מבינים כמה הואצ רלוונטי לנו כאן ועכשיו. כדאי לנו להקדים ולהבין את התובנות הללו בעצמנו.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest