דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / קבוצה / הפצה / הקשיים וההצלחה של החינוך האינטגרלי

הקשיים וההצלחה של החינוך האינטגרלי

מתוך הכנס באירופה, שיעור מס' 2

שאלה: מדוע הפצת החינוך האינטגרלי בקרב 99% מהאוכלוסייה היא עניין עדִין?

תשובה: אתה לא יכול לבוא לאדם פשוט ולומר לו: "אתה יודע שכל הסבל שלך בחיים הוא מפני שאתה לא מחובר עם האנשים האחרים?", הוא יענה לך: "ראשית, אני לא רואה איך הדברים האלה בכלל קשורים זה לזה. שנית, אני עוד לא ראיתי שזה בכלל עזר למישהו. אין לי מספיק כסף, פיטרו אותי מעבודה, המדינה והעולם כולו שקועים בבעיות. אנחנו לא יודעים מה יקרה מחר. נמאס לי מהבעיות האקולוגיות, הבעיות במשפחה, עם אשתי והילדים. אבל אני לא רואה שזה תלוי בחוסר הקשר בינינו".

מעולם לא ראיתי שמישהו דרש: "בואו נתאחד, נהיה חברים, ואז הכול יסתדר". כמובן, להיות בהתקשרות טובה זה עם זה, זה לא רע בכלל, אף אחד לא יגיד שזה לא כך. אבל לומר שהדבר הזה יציל אותנו מהמשבר הפיננסי, ייתן לכולם אפשרות לעבוד, להרוויח משכורת טובה, יציל אותנו מבעיות בריאות או מחלוקות במשפחה?!" – האדם אינו רואה קשר ישיר בין הדברים האלה. זו הבעיה המרכזית בהפצת החינוך האינטגרלי.

שאלה: הניסיון מראה, כי כאשר אנחנו מתקשרים עם 99% מהאוכלוסייה, אנחנו מקבלים מהם דחייה. מדוע?

תשובה: אנחנו לא יודעים כיצד לגשת אליהם בצורה נכונה. כיום, פסיכולוגים וסוציולוגים רבים בעולם אומרים, שהאיחוד יוצר תכונות חדשות באדם – מופיע שׂכל קבוצתי. קיימות טכניקות קבוצתיות מסוג זה. אולם, באופן עקרוני, להסביר את זה לאנשים, זאת בעיה גדולה.

אנחנו מנסים לעשות זאת. השיטה מצליחה במיוחד בעבודה עם ילדים בבתי ספר, כי אנחנו רוצים שבין הילדים תשרה מערכת יחסים טובה. אנחנו יודעים אילו בעיות יש בבתי הספר עם ההתנהגות של ילדים, במערכות היחסים ביניהם.

אותה הבעיה קיימת ביחסים בין המבוגרים בצוות. אנחנו רואים באיזה רוֹעַ אנשים מתייחסים זה לזה, איך הם במכוון לא רוצים להסכים זה עם זה. אפילו בצוות שאמור לעבוד בהרמוניה כדי להשיג מטרה משותפת, ישנם עימותים בין עמיתים לעבודה, דבר שבסופו מפחית את התפוקה, הרי, מאוד קשה לאנשים לעבוד בתיאום.

לכן, כאשר אנחנו מגיעים למנהלים או לבעלי מפעלים, בתי עסק, משרדים, ואומרים שאנחנו יכולים לעזור להם לשפר את היחסים בין העובדים, הם מסכימים, כי הם רואים בכך בעיה גדולה. ואכן, אנחנו מצליחים. בישראל אנחנו הגענו בתחום הזה להצלחה גדולה, אף על פי שהתחלנו ליישם את שיטת החינוך האינטגרלי יחסית לא מזמן, הן בבתי ספר, והן במפעלים.

בנוסף, ניתן לארגן חוגים של החינוך האינטגרלי בקרב המשפחות, וזה תחום מאוד פורה של פעילות. כאשר אתם אוספים את בני המשפחות שלא יכולים להסתדר זה עם זה, ומארגנים להם שיעורים של החינוך האינטגרלי, הם מהר מאוד מרגישים את ההשפעה החיובית של השיעורים הללו.

לכן, אתם יכולים לקחת כל קבוצה בבית ספר, במפעל או במשפחה, שבהם מורגשת בעיה, להראות להם את השיטה שלנו ובמהירות לשכנע אותם שהיא עובדת.

מה הן הקבוצות הבעייתיות הנוספות שאנחנו יכולים לזהות, למעט מפעל, בית ספר או משפחה? – את זה צריך לבדוק. אולי יש עוד כמה ארגונים אחרים שאנשים בהם זקוקים לקשר הנכון על מנת לשפר את תפוקת העבודה, המשמעת וההישגים האקדמיים, או יחסיהם במשפחה. האם אנחנו יכולים להציע להם משהו נוסף?

אבל בעיקרון, אפילו מה שיש זה מספיק. אם אנחנו ננסה להיכנס לקבוצות כאלה, אנחנו יכולים להגיע להצלחה רבה. בנוסף לכך, אם אתם מתחילים לעבוד עם ילדים בבית הספר, זה משפיע גם על הוריהם. הרי, הם רואים כיצד מה שאתם עושים עם ילדיהם מועיל להם, וההורים בעצמם מתחילים להיכנס לזה בהדרגה. העניין הוא, שלפי עצתכם, ההורים יצטרכו לעבוד עם חומר מסוים כדי לעזור לילדיהם להתייחס זה לזה באופן שונה. לכן, ההורים גם נעשים מעורבים בחינוך האינטגרלי.

מתוך שיעור מס' 2 בכנס באירופה, 22.03.2013

ידיעות קודמות בנושא:
מרצדס בעשרה דולר
להתגבר על המחסום האישי
שיטה בסיסית להצלחה כללית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest