הצורך להיות אדם

ניתן להביא סיבות רבות לבריאה: רצון הבורא ליהנות לנבראים, שבזכותו הוא ברא אותנו, רצונו להתגלות, להראות את גדלותו. אולם, מכל הסיבות האלה שמסבירות את מטרת הבריאה, ברור דבר אחד, שהאדם צריך להגיע להרגשה ולשכל כזה, לתכונת הקבלה ותכונת ההשפעה, שהוא יבין וירגיש את הבורא במידה שלמה ויהפוך להיות כמוהו, לפי התנאי של השתוות הצורה – לעלות עד לאותו הגובה והמעמד.

אך כיצד זה אפשרי להגיע לדבר כזה אם האדם לא מרגיש צורך בכך? – ואם לתת לו רצון כזה מהטבע, הוא לא ייחשב לרצון משלו. לכן הבורא חייב לבנות מערכת כזו, שבה האדם יוכל לרכוש בכוחות שלו את הרצון לגלות את הבורא ולהפוך להיות דומה לו. ואז הרצון הזה יירשם על חשבון האדם.

והרצון הזה הוא שייקרא "אדם". הרי כל מה שהיה עד לאותו הרצון, שהאדם בעצמו השיג אותו כשהוא רצה להיות כמו הבורא, עדיין לא נחשב שייך לדרגת ה"אדם", אלא רק לדרגת "בהמה", לטבע ההתחלתי.

לכן נאמר "כולם כבהמות נדמו" – עד לאותו הרגע שהם בעצמם יקבלו רצון להיות דומים לבורא, רצון להשפיע.

לשם כך, הרצון שנברא על ידי הבורא נשבר, ובתוך המצב השבור הזה הוא מגלה צורות, חסרונות, רצונות מקולקלים שונים. כל זה שייך בינתיים לטבע האינסטינקטיבי ואין בכך שום פעולה עצמאית של האדם.

האדם מתחיל מכך שמעוררים אותו מלמעלה, מביאים אותו לקבוצה ונותנים לו אפשרות להתפתח בעזרת עליות וירידות. בזכות הסביבה הוא מתחיל לקבל רצון נוסף, כשהוא מברר האם הוא רוצה להיות עם הסביבה הזאת או לא, ואם הוא רוצה אז למען מה – כדי להרוויח מכך בעצמו או להשפיע להם? – כך האדם יכול לברר את רצונותיו.

פעם הוא עולה ופעם הוא יורד, בכך יוצרים עבורו תנאים לעיצוב הרצון להשפיע החדש. אם הוא מוכן להימצא במצב השפל ביותר, רק שיקבל את האפשרות להשפיע, אז ללא ספק הוא לא ירוויח כאן שום דבר לטובת תועלתו האישית. להיפך, הוא שמח שמצבו ירוד כל כך, הרי באופן כזה הוא יכול לבדוק שהוא לא משתמש בו בצורה אגואיסטית, כיוון שאין ממה להנות.

האדם מוכן שהרצון שלו לקבל תענוג יישאר תמיד ריק, רק שיצליח לרכוש את הרצון להשפיע, את האפשרות לבצע פעולה אלטרואיסטית כלשהי. מכאן הוא כבר מתחיל לרכוש כלי, רצון חדש ויכול להתקדם.

כלומר, בלי להימשך לגדלות אלא בהסכמה להישאר בדרגה קבועה, במצב קטנות, ב"גלגלתא ועיניים", ברצונות להשפיע, ודווקא מתוך המצב הזה הוא מפתח רצון חדש שכבר יהיה רצון משלו. ובדיוק בו הוא יגלה את כוח ההשפעה ויתחיל להכיר את הבורא.

מתוך שיעור לפי מאמר רב"ש, 05.07.12

ידיעות קודמות בנושא:
אני בוחר בכם, אחים!
יתרון האור – מתוך החושך
תוכנית הבריאה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest