דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / הפעולה הטובה היחידה

הפעולה הטובה היחידה

"והמן כזרע גד הוא ועינו כעין הבדלח: שטו העם ולקטו וטחנו ברחים או דכו במדכה ובשלו בפרור ועשו אתו עגות והיה טעמו כטעם לשד השמן" (בהעלותך, י"א, ז'-ח').

האדם הוא חלק מעולם החי. מדענים רבים מאשרים ומאמתים את זה במחקריהם. למרות שהחברה האנושית מובדלת במדע, תרבות, חינוך, אי אפשר לומר שהיא נמצאת מעל לבהמיות. אנחנו חיים, מה שנקרא "לפי מושגים ורעיונות". והמושגים אצלנו, הם בעיקרון בהמיים, מאחר ואנחנו משתמשים באותם התרגילים לגמרי, שגם הם בהיבטים חינוכיים, סוציאליים ואחרים.

הערה: אבל ההצהרה הזאת מעוררת התנגדות רבה בקרב אנשי האומנות.

תשובתי: אני מבין אותם, אבל אני לא חושב שזמיר עושה את עבודתו פחות טוב, מאשר איזשהו מוזיקאי, שאצלו דרך אגב יכול להיות דימוי מעוות לגמרי אודות יחסים הדדיים אנושיים. לאמנות אין שום קשר להתעלות האדם! זו פשוט מתנה שניתנת מהטבע, והאדם מממש אותה. לא יותר מזה.

יחד עם זאת הוא יכול לקרוא גם לרצח ופאנטיות, כך שמביע את נקודת מבטו בשפה יפה. לדוגמה, המלחין הנודע ואגנר, היה ספוג בשנאה לא רק כלפי היהודים, אלא גם כלפי האנושות כולה. לכן גם פיזיקאים וגם משוררים, וגם אלה שעובדים למען המלחמה, ואלה שעובדים למען מדינת משטרה, מרגיעים את עצמם, כשהם חושבים שהם למעלה מבהמות.

ואילו הציפור מבצעת את הפונקציה הטבעית שלה ולבטח לא גורמת נזק לאף אחד, בדיוק כפי שאריה שטורף חיות אחרות, לא גורם רע לסביבה, מפני שהוא מתפקד כ"מנקה" אקולוגי. הטבע זוהי מערכת שלמה, וצריך לגשת אליה באופן שלם, מבלי להבדיל מתוכה את האדם ולא לטעון, שהפעילות הרב-גונית כביכול שלו על פני האדמה, יוצאת מעבר לגבולות של הטבע הרגיל. הדבר היחיד שיוצא מעבר לגבולות שלו, זה שימוש באגו שלו כדי לגרום נזק לעצמו ולאחרים.

לכן אנחנו נבדלים מבני אדם קדמוניים, רק בצד השלילי ביותר שלנו. בימינו זה כבר מתגלה בהדרגה ואני חושב, שעוד מעט אנשים יתחילו להסכים איתי. למרות שאני עוד זוכר את אותם הזמנים, כשברוסיה היה אפילו מפחיד להביע דבר כזה, כי זה היה מנוגד למושגים של קידמה והעתיד המזהיר של המדינה. אז נחשב, שהם הולכים "לפני כל כדור הארץ" גם בתחום הבלט וגם בבניית טילים וגם בתחום החימוש. באופן כללי, היה במה להתפאר.

אבל העניין הוא שכל זה מושג על ידי האגו שלנו ולכן רק מזיק לאנושות. אם אנחנו רוצים לעשות משהו טוב, אז במלאי שלנו ישנה רק פעולה טובה אחת, "העלאת מ"ן". העלאת מ"ן, זה העלאת רצון להשפעה ואהבה, לחיבור ואיחוד. ובכיוון הזה אנחנו צריכים לפעול, כי בתגובה למ"ן מגיע האור העליון, שברא אותנו. חוץ מזה, הוא ברא בנו גם כן את האגו, כדי שבעזרתו שוב נבקש תוספת של האור העליון. וכאשר בתשובה לרצון שלנו האור ירד אלינו, אז הוא יתחיל להפוך את האגו לטוב הדדי. אז נרגיש רק נעים בכל התופעות שבחיים, בכל הטעמים, בכל מה שרק אפשר. ועל זה נאמר, שטעמו של מן הוא "כטעם לשד השמן".

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 25.2.2015

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest