דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / הפיתרון שקשה להבחין בו

הפיתרון שקשה להבחין בו

שאלה: כתוצאה מהמחאה החברתית בישראל, אנשים רבים חוו לראשונה את הרגשת ה"ביחד". ועכשיו חסרה להם התחושה הזאת. אבל הם לא יודעים מה לעשות הלאה: לעסוק בפעילות התנדבותית? להתחיל להיות אקטיביסטים חברתיים?

תשובתי: אנחנו צריכים להפריך את האשליות שלהם. יכול להיות שהם ירצו להתחיל לחלק מתנות בבתי חולים או לאסוף תרומות לנזקקים. אנחנו לא עוצרים אותם, אבל העיקר שהם יבינו שהאדם צריך לתקן את עצמו מבפנים. לא הפעולות החיצוניות הן שצריכות להשתנות, אלא המצב הפנימי שלנו הוא שצריך להשתנות. אנחנו מגלים את הרע בעולם לא כדי לתקן את הרע אלא כדי לתקן את עצמנו. ואז הרע ייעלם. הרע עבורנו הוא המדד לשינויים הפנימיים שלנו.

זהו הבדל גדול מאוד בגישה. צריך להיות כאן "סוויץ'" רציני. תמיד חיפשתי הזדמנויות לשנות את העולם, לבנות בו מערכות תרומיות למיניהן, לעזור לנזקקים כדי שהחברה תהיה טובה יותר, כדי שהילדים שלי יוכלו לטייל בלילה בביטחון, כדי שהזקנים לא יסבלו, כי הרי גם אני אזקין מתישהו… אבל כל זה לא היה שייך לתיקון הטבע שלי עצמי, אלא לתיקון העולם החיצוני, שאת תמונתו ניסיתי להמתיק.

אבל עכשיו הגישה צריכה להתהפך. ולכן ההפגנות במדינות השונות, על אף שהן מובנות, הן חסרות תועלת. הבעיה האמיתית היא לא הטייקונים. התנאים החיצוניים בעולם השתנו, העולם הפך להיות גלובלי. זאת מהותו האמיתית של המשבר. גם קודם לכן נופחו כל מיני בועות, ואפילו עכשיו הממשלות ממשיכות לעשות את זה, מפני שאין להן ברירה אחרת. הן כבר מרגישות שהן נמצאות במבוי סתום.

הפיתרון האמיתי והיחיד, שאותו הם עדיין לא רואים, הוא השינוי הפנימי של האדם. ובאמת קשה מאוד לראות את זה, ועוד יותר קשה להאמין שזה אפשרי. כולם מסכימים שאם היינו טובים יותר, אם היינו מחוברים, אם היינו חושבים "באותו ראש", לא היינו מזהמים את כדור הארץ, האוויר והים, ובכלל היינו עושים את הכול בצורה נכונה. אבל אנחנו הרי לא מסוגלים לזה, או שהטבע עדיין לא מחייב אותנו לזה. על אף שכל הנתונים מעידים שאנחנו הורסים את כדור הארץ, זה לא עושה עלינו רושם ממשי. הרי הסוף לא יגיע היום.

אנחנו מנצלים את כל הארגונים הבינלאומיים לצרכינו האגואיסטיים. אם האו"ם היה רוצה, הוא היה יכול בקלות לחייב מדינה כלשהי לציית להחלטותיו. בעולם הגלובלי של היום מספיק לסגור את ברזי היצוא והיבוא ואת העברות הכספים, והמדינה כבר תתחיל להיחנק.

אז למה אנחנו לא מסוגלים לעשות סדר בעולם? הרי כל המושכות בידינו, ואפילו אין צורך לפתוח במלחמות בשביל זה! אבל אנחנו עדיין לא סבלנו מספיק, ולכן לאחר כל אסון אנחנו שוב חוזרים לסורנו…

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "השלום בעולם", 12.10.2011

ידיעות קודמות בנושא:
לבעיות הגלובליות – פיתרון גלובלי
דורשים את התיקון שלנו!
להשתנות ביחד

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest