דף הבית / משבר עולמי / העולם כמערכת גלובלית

העולם כמערכת גלובלית

דעתו של המדען סרגיי קאפיצה, ד"ר לפיזיקה ולמתמטיקה, העורך הראשי של המגזין "בעולם המדע": "דווקא הקשר ההדדי והתלות ההדדית מחברים את כל האנשים לגוף אחד ומאפשרים לבחון את העולם כמערכת גלובלית. במשך מאות אלפי השנים האחרונות, האדם השתנה מעט מבחינה ביולוגית. אבל כתוצאה מהמהפכה הניאוליתית, האנושות התנתקה מהביוספרה ויצרה סביבה משלה. ההתפתחויות וההתארגנויות העיקריות של האוכלוסייה שלנו התרחשו בתחום החברתי. הדבר התאפשר הודות למוח ולהכרה המפותחים – מה שמבדיל אותנו מבעלי החיים. עכשיו, כאשר פעילות האדם התעצמה לקנה מידה גלובלי, מתעוררת ביתר חדות השאלה על האינטראקציה שלנו עם הטבע הסובב.

כיום, תוחלת החיים הארוכה מאפשרת לנו להיות עדים במהלך חיינו לשינויים רבים בחברה. אבל ה"תוכנה" שלנו לא מספיקה להדביק את הקצב של ההתפתחות הטכנולוגית. חוץ מזה, הזמן ההיסטורי צובר תאוצה.

ההתפתחות האנושית מתבססת על יכולתו של המוח לקלוט, להבין ולהעביר מידע ודמיון על עצמו ועל העולם הסובב אותנו. אם האבולוציה הביאה להיווצרות ההכרה, הרי שהיום דווקא ההכרה החברתית הופכת לגורם ההתפתחות של האדם והחברה. הזמנים שלנו הפכו להיות קריטיים, מכיוון שמסתיים המעבר לשלב החדש של ההתפתחות ומתעוררת השאלה על הבנת ההווה והשליטה בהתפתחות העתידית".

ידיעות קודמות בנושא:
שלושה מרעיונותיו של ורנדסקי
התפתחות יציבה על בסיס שותפות הציוויליזציות
משבר – נקודת המעבר לחברה החדשה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest