הסתר כפול

laitman_2010-05_ny_4aee73f7d5_b.jpg

כשהאדם מתייאש מהחיים שלו, הוא מתחיל לחפש במה להצדיק את קיומו, למען מה כדאי לחיות. למעשה, מה שמניע אותו הוא האגו, הגאווה שמסתתרת בפנים, שדורשת הסבר: איך אני חי אם לא כדאי לחיות?

אני חייב למצוא בשביל מה להתקיים. כל אדם כל הזמן מחפש לעצמו הצדקות כאלה, ולא משנה מי הוא. מפני שהגאווה מההרגשה שהוא אדם נובעת מנקודת הבריאה עצמה "יש מאין", מההופכיות של ה"יש" וה"אין" הזה.

זה מביא אותו לחיפוש המשמעות שבהתאם אליו הוא בוחר את צורת החיים, המקצוע וסגנון ההתנהגות בכל רגע. הנקודה הזאת מניעה אותו בכל רגע בחייו. וכאשר השאלה הזאת הופכת לאמיתית, אז האדם מוצא את חכמת הקבלה, נכנס תחת השפעת המאור המחזיר למוטב, ומתחיל להתפתח.

השאלה הראשונה הזאת: "בשביל מה אני חי", "האם כדאי לחיות", "איך עליי להצדיק עבור עצמי את קיומי", מתגבשת לשאלה מאוד ברורה על משמעות החיים. ואז האדם מתחיל ללמוד, נכלל בקבוצה, מקבל את הספרים והמורה.

ולאט לאט הוא מתחיל להרגיש שהוא נמצא בהסתרה. כאילו שמשהו מסתתר ממנו, על אף שהוא אינו מבין מה זה הסתרה וגילוי, אלא הוא פשוט מרגיש שינויים במצב רוחו ביחס לאחרים, במידת הסבלנות והרוגז: עד כמה הוא מבין, ולהיפך, עד נמצא בערפול ובבלבול. כך המצבים הללו משתנים בתוכו.

וכמובן, כל הזמן משתנה היחס לחיים. לפעמים הוא מרגיש שכדאי לחיות, שהחיים מאירים לו עד כדי כך שהוא מוכן לשיר מרוב שׂמחה, ולפעמים להיפך. כל זה עבודת האור שמעורר ומנענע את האדם ובאופן כזה בונה בו כלים רוחניים.

הכלי נמדד לפי גודל הפער בין המצב הגבוה ביותר והנמוך ביותר, ביחס להרגשה, ההבנה, ההכרה, הערכים, מאיך שהאדם בודק את הקרבה או הריחוק מהמטרה הרצויה.

כך הוא מתקדם בהדרגה. בתחילה הוא מעריך את מצבו רק לפי מצב רוחו, האם הוא טוב או רע. ואחר כך הוא כבר מתחיל לבדוק לפי קריטריונים אמיתיים יותר: כמה הוא הצליח להבין ולהרגיש, יותר או פחות. מצב הרוח כבר לא כל כך מדאיג אותו, אלא העיקר זה להבין, להרגיש ולהתקדם. האמת הופכת עבורו לחשובה יותר מהתענוג.

כך הוא מתקדם, עד שהוא מרגיש את עצמו בהסתר כפול.

מתוך שיעור על מאמר של הרב"ש, 07.02.2012

ידיעות קודמות בנושא:
אל תיכנע לזרם הרדום
"קראוהו בהיותו קרוב!"
המעבר אל העולם הרוחני

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest