דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הורדת נטל התיקון

הורדת נטל התיקון

בעל הסולם, "הקדמה לספר הזוהר": "ובכדי להבין כל אלו השאלות והחקירות, תחבולה האחת היא להסתכל בסוף המעשה, כלומר בתכלית הבריאה. כי אי אפשר להבין שום דבר באמצע מלאכתו, אלא מסופו. וזה ברור הוא, שאין לך פועל בלי תכלית, כי רק מי שאינו שפוי בדעתו."

אף אדם אינו פועל סתם כך. אם האדם אינו חושב מדוע ולשם מה עליו להתייגע, אז זה סימן להפרעה נפשית או שמדובר על ילד שמונע על ידי תוכנית ההתפתחות, אף על פי שאנחנו לא יכולים לגלות אותה בפעולות עצמן. כשאדם בונה בית כדי לחיות בו, אז במקרה כזה הכול ברור לנו. אבל חייבים להבין שלא תמיד אנחנו מסוגלים לראות תוצאה ברורה של הפעולה. ואם באמת לא רואים את התוצאה, סימן שיש שיבוש כלשהו שאינו קיים בטבע.

אנחנו עוד נדבר מדוע קיימים בעולם פגמים כאלה, ועכשיו נסכים עם כך שהם גורמים לפעולות לא מתוכננות.

"ויודע אני שיש מתחכמים פורקי עול תורה ומצוות, שאומרים, שהבורא ית' ברא את כל המציאות ועזב אותה לנפשה, כי מחמת האפסיות שבאלו הבריות, אינו מתאים לבורא ית' לרוב רוממותו, להשגיח על דרכיהן הפעוטות והמגונות."

במילים אחרות, ישנם אנשים שלא חושבים שעלינו לתקן בעזרת מצוות את הרצון לקבל שלנו, שעליו נאמר "בראתי יצר הרע, בראתי תורה תבלין". לכן, "תורה" היא "המאור המחזיר למוטב", אמצעי תיקון שבו טמון כוח מיוחד.

הרצון שלנו מתחלק לתרי"ג חלקים וכולם מקולקלים, "יצר האדם רע מנעוריו". ואנחנו צריכים לתקן את "היצר הרע" בעזרת המאור המחזיר למוטב שנקרא "תורה". ובכן, אנשים שמניחים שזה לא נכון נקראים "פורקי עול תורה ומצוות". הם רוצים לחיות כנהוג במסגרת החיים הרגילים, בלי לרצות לתקן את הטבע העצמי, להגיע להשתוות הצורה עם הבורא ולהידבק בו. הם אינם מבינים את מטרת הבריאה, אינם מבינים מדוע מלכתחילה נברא הרע הזה.

"אכן לא מדעת דברו זאת, כי לא יתכן להחליט על שפלותנו ואפסותנו, מטרם שנחליט, שאנחנו עשינו את עצמנו ואת כל אלו הטבעים המקולקלים והמגונים שבנו."

מטרת הבריאה היא להיטיב לנבראים. "להיטיב", כלומר, הנברא נעשה כמו הבורא. כי הוא טוב ומיטיב במידה שלמה ואין להמעיט בערכה. אני לא מסוגל לעשות משהו טוב במידה פחותה, במקרה כזה אני כבר לא מיטיב. לכן, הנברא חייב להגיע לדרגת הבורא. אבל, כדי להרגיש את הבורא, עליו עדיין להישאר נברא. לכן, כשהנברא מתקרב לבורא הוא מרגיש עד כמה הוא הפוך ממנו. רק מתוך ההתנגשות בין האור והחושך בתוך האדם הוא ירגיש את כל גובה המדרגה של השתוות הצורה שלו עם הבורא.

זאת הסיבה לקלקול העולם, וזאת הסיבה מדוע אנחנו לא מבינים ולא מרגישים את הבורא, לכן מהמצב הזה אנחנו לא יכולים להצדיק אותו.

כל זה נכון, אבל עלינו לחקור מהי הסיבה לכך. העולם בנוי כך בכוונה כדי שנתקן את עצמנו. בעצם, העולם הוא רצון לקבל הכללי המקולקל. לכן, ניתנה לנו התורה, לא ספר התורה, אלא הכוח הרוחני העליון, המאור המחזיר למוטב שאנחנו יכולים למשוך כלפי האגו שלנו, על כל הקלקולים שבנו, וכך לממש את התיקון עד שמפסיקים להיות "פורקי עול תורה ומצוות".

"אבל בה בעת שאנו מחליטים, אשר הבורא ית' השלם בכל השלמות, הוא בעל המלאכה שברא ותיכן את גופותנו, על כל נטיות הטובות והמגונות שבהם, הרי מתחת יד הפועל השלם לא תצא לעולם פעולה בזויה ומקולקלת, וכל פעולה מעידה על טיב פועלה. ומה אשמתו של בגד מקולקל, אם איזה חייט לא יוצלח תפר אותו?".

לכן, אסור לנו לבוא בטענות לנברא? כי אם קיים בורא, אז את כל הטענות שלנו יש להפנות אליו?

לכן, אמרנו שהבורא ברא מלכתחילה הכול מקולקל כדי שאנחנו נתקן את עצמנו ובדרך נאסוף את חלקי הפאזל כדי להרגיש שהוא טוב ומיטיב ומוביל אותנו לנצחיות ולשלמות.

"ועי' כגון זה (במס' תענית כ') מעשה שבא ר"א בר"ש וכו' נזדמן לו אדם אחד, שהיה מכוער ביותר וכו'."

רבי אלעזר, בנו של רבי שמעון בר יוחאי, הרגיש בתוכו התגלות של אדם מכוער ביותר, נורא. הוא הרגיש שכולו חדור בכל התכונות השליליות שיכולות להיות אצל בני אדם. זאת מדרגה מאוד גבוהה. כי "זה כנגד זה ברא אלוקים" ו"כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו". כלומר, רבי שמעון כבר היה מוכן לקבל את התגלות הרע שבו בצורות המכוערות ביותר.

"אמר לו כמה מכוער אותו האיש וכו', אמר לו לך ואמור לאומן שעשאני: כמה מכוער כלי זה שעשית וכו' עש"ה.

הרי שמתחכמים האלו לומר, שמסבת שפלותנו ואפסותנו אין מתאים לו ית' להשגיח עלינו, ועזב אותנו, הם אינם אלא מכריזים על חוסר דעתם בלבד. ודמה לך. אם היית פוגש איזה אדם, שימציא לו לברא בריות מלכתחילה, בכדי שתתענינה ותתיסרנה בכל ימי חייהם כמונו, ולא עוד אלא להשליך אותן אחר גיוו מבלי שירצה אפילו להשגיח בהן, כדי לעזרן מעט, כמה היית מגנה ומזלזל בו. והיתכן להעלות על הדעת כזה על מחויב המציאות ית' וית'."

האם הבורא ברא את הכול רק כדי שהנבראים יסבלו? ברור שלא. מהפועל השלם לא יכולות לצאת פעולות בלתי שלמות.

מתוך שיעור על פי מאמרו של בעל הסולם "הקדמה לספר הזוהר", 27.12.2013

ידיעות קודמות בנושא:
להשיג את הכוח העליון של הטבע
הצורך בבורא והשגתו
ממה נבנית דמות הבורא

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest