דף הבית / המשבר ופתרונו / הסיכונים לאסונות גלובליים

הסיכונים לאסונות גלובליים

ידיעה: הקרן לאתגרים גלובליים שבשבדיה יחד עם פרויקט התעדוף הגלובלי של אוניברסיטת אוקספורד פרסמו דו"ח בנושא ״הסיכונים לאסונות עולמיים״. הדו"ח עורך מיפוי של הסכנות להתרחשות אסונות עולמיים בחמש השנים הקרובות, כבסיס למדיניות ניהול הסיכונים של קובעי מדיניות.

אז מהן הסכנות שצריך להיערך להן על פי הדו"ח? ובכן, גם היום המחברים סבורים כי הסכנה הגדולה ביותר היא מגיפות, בין אם מגיפות טבעיות ובין אם מגיפות שהן תוצאה מהתפתחות האנושות, ומלחמה גרעינית. סכנות אחרות כגון שינויי אקלים קיצוניים, פגיעת אסטרואיד כמו זה שהשמיד את הדינוזאורים, רעידות אדמה כלל עולמיות או שיבושי בינה מלכותית, דורגו כפחות מסוכנים, לפחות בטווח הזמן הקרוב. מחברי הדו"ח נותנים מקום נכבד ל"גורמים לא ידועים" מכלל הסכנות, שכנראה קשה יותר להיערך לקראתם, אבל בהחלט מעלים את רמת הסיכון. אף אחד מהחוקרים לא סבור שהסכנה העיקרית לאנושות היא בפירוד בינינו, בניתוק בין בני האדם.

תשובתי: למרבה הצער, איננו מנסים לפתור בעיות בדרגת היחסים האנושיים ההדדיים. יחסים אלה נמצאים ביסודן של כל התופעות השליליות, כולל נפילה של אסטרואידים והתפרצויות הרי געש. היום יש כבר מחקרים שמוכיחים ומאמתים שהקשרים ההדדיים המנטליים למיניהם משפיעים על הסביבה הסובבת אותנו, אולם המחקרים האלה עדיין מעטים, בינתיים איננו רואים את כל הקשרים שבטבע.

האנושות מבינה שזה בלתי אפשרי לשנות את הטבע האנושי ושצריך לחפש פתרון במישורים אחרים, מפני שלא ניתן לדרוש מהאדם להיות טוב כלפי אחרים, או לדרוש לבטל ולרכך את היחסים ההדדיים הרעים בין בני האדם, לכן שאלת הפתרון נשארת בינתיים בצד.

אנשים הבינו שהם לא יכולים להשתנות בכוחות עצמם ולא ניתן לדרוש מהם דבר ולכן התחילו לשאול את הפוליטולוגים, הסוציולוגים והפילוסופים איזה פתרון קונקרטי הם מציעים. טענותיהם צודקות לחלוטין ונשענות על נקודת מבט מפוכחת מאוד ומציאותית על המתרחש, מפני שהכוח היחיד שמשנה את האדם זה הכוח העליון. לכוח הזה אף אחד לא יכול לגשת, והוא פועל רק בעזרת שימוש בחכמת הקבלה. נותר לנו רק להבין שישנה שיטה שיכולה לשנות את הטבע שלנו. חכמת הקבלה חייבת להתגלות לבני האדם ולהסביר להם שאין דרך אחרת, אף תחבולות מצידנו לא יניבו את התוצאה הנכונה, כי כל התחבולות שברשותנו הן דרך עקיפה לאכזבה שכבר נתקלנו בה בעבר. רק הכוח העליון שיצר את האגו האנושי יכול לשנותו לכוח הפוך לו, לאלטרואיזם, לאהבה. האגו האנושי הוא אבן הנגף של העולם, והאנושות כבר הגיעה להבנה שעליה לפעול בשיטות אחרות. אם נישאר בגדר פתרונות אנושיים, ללא עזרת הכוח העליון, לא נוכל להתקדם. אפילו אם ננסה להיות טובים יותר, נצא בעד פירוק מנשק, נשאף להגיע לחלל, נתחיל לכבוש ולחקור את הירח, האנושות לא תשתנה.

שאלה: האם אפשר להביא את האנושות למבוי סתום עד כדי כך שהיא תרגיש צורך בחכמת הקבלה ותתחיל לעבוד איתה, כפי שעשה ניוטון בזמנו? הוא הרי הרגיש שיש בה אמת.

תשובתי: אף אחד לא יכול לעשות זאת פרט למקובלים. עלינו להפיץ את חכמת הקבלה, ובדרכנו נפגוש אנשים שיהיו מאוכזבים מאד מהחיים. למרות שהם לא יוכלו להבין אותה, הם ירצו שנממש את שיטתנו מפני שאין דרך אחרת. הרעיון של חכמת הקבלה הוא בעיקרון קומוניסטי, ובימינו לא רק אנחנו אלא גם העולם מתקדם לקראת אותו עיקרון. קומוניזם וסוציאליזם הן כבר לא מילים מגונות. היום יש הרבה סוציאליסטים באמריקה ובאנגליה, הסכנה היחידה היא שההתעוררות לסוציאליזם תהפוך לסוציאליזם לאומני, לפשיזם.

פשיזם, מהמילה פאשיו באיטלקית, זו גם שיטה שמאחדת את העם, אבל היא מאחדת אותו נגד מישהו. אנחנו עומדים על פרשת דרכים, עלינו לבחור לאיזה כיוון להתקדם, או לסוציאליזם ולקומוניזם של אחווה שמאחד את העולם מעל לכל הניגודים, או לסוציאליזם בתוך מדינה נפרדת שנועד לנצח ולשעבד אחרים. זאת הבעיה שבה העולם ייתקל שוב, כמו בתחילת המאה העשרים. נקווה שכנגד הנאציזם, בני האדם ירגישו שבכל זאת ישנה אפשרות אחרת כדי לא לחזור על אותו "מעגל" מקולקל.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 1.5.2016

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest