דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הסביבה חזקה יותר מהאגואיזם שלי

הסביבה חזקה יותר מהאגואיזם שלי

בעל הסולם, "מתן תורה" (מאמר מקוצר): "האדם נולד באהבה העצמית הנטבעת בו, וכל תנועותיו לעצמו, ללא השפעה לזולתו".

זה נעשה בכוונה, כדי שעל ידי התיקון העצמי, האדם ילמד לעבור מהפעולות השגויות למעשים הטובים. כך הוא מבין את הפער בין הכלים לאורות, בין המצב שלו למצבו של הבורא, בין חלקיה של הבריאה. כך הוא מבין את הבריאה לכל עומקה.

עם גילוי העולם הרוחני, אנחנו מתחילים בהדרגה לגלות כיצד האוויר נעשה "סמיך" ומתבהרים בו הכוחות, היחסים, הפעולות המלאות בהבחנות מהמדרגה הגבוהה יותר, מהמימד הגבוה יותר. עכשיו איננו מרגישים אותם, איננו תופסים אותם, אך למעשה אנחנו נמצאים בתוכם. וכדי לגלות את הפעולות של הכוחות העליונים עלינו, אנחנו צריכים להשקיע מאמץ.

אם האדם רוצה להכיר את הטבע שלו, הטבע שלו מתגלה לו כמו היצר הרע. אך אם האדם עדיין אינו מוכן לתקן את עצמו, הוא אינו רואה את הטבע הרע שלו. מתוך מיליארדי בני אדם, ייתכן שרק כמה מיליונים יכולים לומר שהטבע שלהם הוא רע. וכל היתר אינם מבינים על מה יש כאן לדבר: "כן, כדאי לנו להיות אדיבים יותר ביחסים בינינו" – זה כל הסיפור.

לכן רבים מאוד לא יסכימו עם דבריו של בעל הסולם על כך שהאהבה העצמית מוטבעת בנו מעת לידתנו. ולכן האנשים ששומרים את התורה והמצוות במובן העממי באים בטענות למקובלים. הם בכלל אינם מרגישים שהם חוטאים, הם אינם רואים שכל פעולותיהם מכוונות לתועלתם האישית. להיפך, הפעולות שלהם כלל אינן מלוות בביקורת עצמית ובהכרת הרע.

ואסור לנו לעורר את הרע הזה. עד שהאדם לא מגיע לכך בעצמו, עם ההתפתחות שלו, הוא צריך להישאר בדרגת ה"דומם", ה"צומח" או ה"חי". רק דרגת ה"אדם" מגלה לו את השבירה הפנימית, ואז הוא מתחיל לתקן את עצמו.

ובכן, אם אנחנו ראויים לכך שייוולד בתוכנו האדם, הרי שמרגע הלידה שלו מתחיל גילוי האהבה העצמית: מסתבר שאנחנו עושים הכול למען עצמנו בלבד, ומוכנים לעשות הכול על חשבון הזולת.

"בזה מרוחק מהבורא" – כלומר, מהכוח השולט בעולם ההשפעה. "ואם יקבל מסביבה טובה "השפעה לזולת…"" – כלומר, הרגשת חשיבות ההשפעה. זה אמנם מנוגד לטבע שלו, אך הסביבה יכולה להשפיע. מבנה העולם הרוחני נותן לקבוצה, לסביבה, כוחות גדולים יותר מהעוצמה הטבעית האישית של כל אחד. מלכתחילה היינו מחוברים לכלי אחד, ומלמעלה שלט בנו האור. ולכן כאשר כאן למטה אני מגלה את הפירוד, ואני לא רוצה להתחבר עם האחרים אפילו במעט, הסביבה יכולה להראות לי כיצד היא מכבדת את החיבור ומחשיבה את ההשפעה – וגם אני ארצה את אותו הדבר.

הסביבה משפיעה עליי בצורה חזקה יותר מהאגואיזם הפרטי שלי. היא תנצח. היא יכולה לחייב אותי לא לאכול, לא לשתות, להתנהג בצורה מסוימת, ללבוש בגדים מסוימים. אם הייתי מסתכל על עצמי מהצד, הייתי יכול לחשוב: "איזה מטומטם! מה הוא עושה?!", אך אדם פשוט מבצע את פקודות החברה, ובשבילו זאת לא שטות, אלא דברים מאוד חשובים ומכובדים.

בסופו של דבר, האדם עושה את הכול רק מפני שהחברה חייבה אותו לזה. אפילו את הדברים ההכרחיים הוא עושה בדיוק בסגנון שמקובל על כולם. לאף אחד מאיתנו אין שום דבר מלבד השפעת החברה.

"אם יקבל מסביבה טובה "השפעה לזולת" לקבל שכר בעוה"ז ועוה"ב" – בשלב הראשון זה כבר ייתן לאדם כוח להתקדם.

הרי הסביבה מחנכת את האדם, מחדירה לו נורמות ודעות מקובלות. מספיק שהסביבה משתמשת בהן, והן הופכות לאמת בשביל האדם. לאחר טיפול מתאים, הוא מוכן לציית ללא עוררין לעקרונות שהיא קובעת. אם החברה תרצה, היא תוכל לעשות מכל אחד מאיתנו מה שהיא תרצה, ואפילו לשלוח אותנו אל המוות. הרי החיבור, שממנו היא שואבת את כוחותיה, שייך לדרגה הרוחנית הגבוהה ביותר.

"וכשגדל, מגלים לו, איך לבא לשמה, שזה בכוונה לעשות נ"ר לבורא".

וגם לשם כך דרושה הסביבה. האדם בעצמו לא ירצה את זה. אפשר לקרוא ים של ספרים ומאמרים, להכיר את כל חכמת הקבלה לאורכה ולרוחבה, אך ללא השפעת הסביבה, שום דבר לא ישתנה באדם. מילים יפות? – בבקשה, אך מאחוריהן לא יהיה שינוי פנימי אמיתי.

חייבים לעבוד בקבוצה, להשקיע מאמצים, ללמוד, לבנות את הכוונה בזמן הלימוד, להשתתף בעשייה המשותפת – ואז האדם מעורר על עצמו את המאור. במילים אחרות, במקום החיים הרעים, במקום היצר הרע, הוא מקבל את היצר הטוב ועובר מהרע לטוב.

"מאבד אהבה עצמית, ועושה הכול רק להשפיע, ואפילו "הכרחיות" כדי שיוכל להשפיע".

כל חייו של האדם מקבלים את הכוונה הזאת.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "מתן תורה", 08.11.2011

ידיעות קודמות בנושא:
לא להחמיץ את הרגע
כשהבורא קרוב
להקדים את הטבע

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest