דף הבית / חינוך, ילדים / הסביבה היא כמו מורה

הסביבה היא כמו מורה

laitman_2010-03-10_5442.jpg

שאלה: איך האנשים המבוגרים צריכים להתייחס להשכלה האינטגרלית? כי עבורם זה כמו מעין חזרה לאותם הזמנים שהם ישבו בכיתה מול המורה?

תשובתי: התהליך מתבצע דרך הסביבה, אתה מקבל אותו בתור "מורה" שמראה לך את המדרגה הבאה שלך. ואז, בכך שאתה מציב את עצמך תחת השפעתו, אתה משתנה.

לדוגמה: שמעתי שטוב להיות אדריכל. אין לי שום משיכה לזה. אני אפילו לא יודע אם אני רוצה להיות אדריכל. ובכל זאת יש שמועות שזה טוב. וחוץ מזה, אנשים חכמים אמרו לי שזה שווה את זה, כי המקצוע הזה מספק לי עתיד טוב. אז אני עורך הכרות בפקולטה לאדריכלות, מבקר במפגשים של אדריכלים ובאספות שלהם.

הם כולם מספרים על בניית בניינים, מקנים לכך חשיבות רבה, מעריכים את ה"חשיבות" של המקצוע שלהם… ואני הופך להיות חדור מהרוח הזאת, היא משפיעה עליי. עכשיו אני כבר לא אדיש, מופיעה אצלי דעה משלי, ואני כבר חושב איך הייתי מתכנן בעצמי בניין. כלומר, אני מקבל מהם חיסרון, משתנה פנימית, ובסופו של דבר הולך ללמוד אדריכלות.

כך זה מתרחש תמיד. מהיכן מופיעים אצלנו הרצונות לחיות חיים מסוימים, ללמוד מקצוע או מדע מסוים? מהסביבה. איכר, שאין לו גישה לאינטרנט, בוחר מבין כל סוגי הגידולים והבהמות מה לגדל, וזה כל מה שיש לו. כל אחד לומד מהסביבה.

אבא שלי כל כך רצה שאני אלמד מוזיקה, שלא נתן לי לראות סרטים מצוירים ולקח אותי לסרטים על מוזיקאים ומלחינים גדולים בלבד. למען האמת, היו מעט דברים טובים בחייהם, אבל הייתי חדור מגדלותם של האנשים האלה, שהקריבו את עצמם למען כתיבת יצירות גדולות. והרושם הזה נשמר אצלי. אני לא רכשתי רצון להיות כמוהם, אבל רכשתי כבוד למה שהם עשו. מישהו אחר במקומי, בטח היה רוצה להיות מלחין, אבל הטבע שלי היה אחר. באופן כזה, השפעת הסביבה משאירה רושם על כל אחד רק באופן שונה, אך הרושם נשאר.

בואו נסכם. בסופו של דבר, נדרשת מאיתנו רק פעולה אחת, שעליה נאמר: "על כל פשעים תכסה אהבה". כולנו פושעים, ומעל לכל הפושעים אנחנו צריכים לפרושׂ "סוכת אהבה". זאת צריכה להיות התוצאה מכל פעולה טובה שאותה אנחנו רוצים ליישׂם.

בזה אנחנו מגיעים לאיזון עם כל הטבע, ואז לא יכול להיות שאנחנו מרגישים איזו הרגשה רעה. אנחנו נרגיש את עצמנו מעל לדרגות ה"דומם", ה"צומח" וה"חי", מעל לחיים הנוכחיים שלנו, במדרגה שכולה אהבה ושלמות. ואת זה נשאיר לילדינו.

מתוך שיחה מס' 11 על ה"חיים החדשים", 09.01.2012

ידיעות קודמות בנושא:
למי אתה מוסר את עצמך?
שליטת הסביבה
הסביבה המחנכת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest