דף הבית / כלכלה / כסף / המשבר הוא לא של הקפיטליזם, אלא של האינדיבידואליזם

המשבר הוא לא של הקפיטליזם, אלא של האינדיבידואליזם

דעתו של וסילי גנז'ין ממכון הגלובליזציה: "המשבר הוא סתירה בין המטרה לאמצעי של הקפיטליזם. זוהי הפרה של קשרי החליפין בין בני האדם, שמובילה לאסון חברתי. מייצרים יתר על המידה וצורכים בצורה לא מספקת, בהתאם לביקוש של בעלי האמצעים.

הכול בנוי על התשוקה לכסף. המוכרים מציבים מחיר גבוה. מטרת הקפיטליזם היא לגרום לרווח לגדול מעצמו. המוטיב שמניע את הקפיטליסט הוא השאיפה לכסף, לרווח. מה שחשוב זה לוותר על ההתמקדות בכסף, ברווחיות הייצור. חייבים ליצור תעשייה שתהיה מכוונת לסיפוק צרכיהם של בני האדם. צריך לשנות את הכיוון של התעשייה מרווחיות לייצור תוצרת מספקת.

נראה כאוטופיה. אך בשעת משבר, הקפיטליסטים יזרקו את המפעלים שלהם, מפני שהם לא יהיו יעילים. והרס המערכת הפיננסית יכריח את הפועלים לקחת את אמצעי הייצור שנזרקו על ידי הקפיטליזם כדי לספק את צרכיהם הפרטיים. יתגלה שאנשים עובדים ללא קשר לרווחיות אלא למען סיפוק הצרכים של בני האדם באמצעות התוצרת שהם מייצרים. לא לייצר כדי למכור אלא לייצר כדי לחיות.

הפחתת זמן העבודה. בהדרגה העבודה תיעלם כאמצעי מחיה. טכנולוגיית הייצור מתפתחת עד לרמת יעילות גבוהה כל כך, שהזמן שיידרש לייצור אמצעי המחיה יהיה מינימלי.

המשבר הוא סתירה בין המטרה לאמצעי של הקפיטליזם.

העיקר – לזנוח את מוטיב הייצור הקפיטליסטי, את ההתמקדות בכסף, במה שנקרא "רווחיות הייצור".

לכן הקפיטליסטים, הממשלה והציבור הרחב רואים את ההצלה מהמשבר בהתרחבות הצריכה, בהגדלת הביקוש בקרב בעלי היכולת לקנות. אך בפועל ההצלה היא לא בעירבונות סוציאליים. המשבר דורש הצלה מהקפיטליזם עצמו".

התייחסותי: המשבר הוא לא של הקפיטליזם אלא של האינדיבידואליזם. זהו לא משבר רגיל של ייצור יתר, אלא לידתה של דרגה חדשה של האנושות – של קהילה אינטגרלית. לא צריך להיאבק עם הקפיטליזם, אלא לבנות חברה של ערבות הדדית, דרך בניית סביבה של חינוך שתשפיע על בני האדם. רק שינוי המודעות של האדם יביא אותנו לעלייה לדרגה הבאה של קיומנו. אחרת, הטבע יחייב אותנו לזה על ידי כוחות ההתפתחות הנוקשים שלו.

ידיעות קודמות בנושא:
לאנשים יהיה צורך טבעי זה בזה
העולם החדש דורש אדם חדש
יש רק דרך אחת – חברה שצומחת רוחנית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest