דף הבית / קבלה לעם / ספר הזוהר / המקשר בין שני הקטבים

המקשר בין שני הקטבים

שאלה: מדוע בזמן קריאת ספר הזוהר אנחנו צריכים להתרכז על החיבור בינינו, ויחד עם זה, אנחנו חייבים לשמוע את הפירוש על הזוהר?

תשובתי: קודם כל, אם אנחנו נקרא את הטקסט המקורי של הזוהר, למעשה לא נוכל להיאחז בשום דבר. לכן דרושים לנו פירושים. הפירוש מקשר, מנמיך במקצת את המקור, או בצורה חיצונית או ברמה, או בכמה פרמטרים יחד. אך הוא מקשר אותי עם המקור.

הזוהר בפני עצמו הוא גם כן פירוש לחמישה חומשי תורה. רובו מבוסס על ציטוטים מהתורה שאותם הוא מעבד כבר בצורה שונה. האם הזוהר מסביר את הציטוטים האלה ברמה יותר נמוכה מאשר איך שהם נכתבו בתורה על ידי משה, או לא? – אינני רוצה לדון בזה. אך השאלה הזאת קיימת… האם הפירוש של בעל הסולם מנמיך את רמתו של ספר הזוהר בכך שמקרבו אלינו? – גם בזה איננו מבינים כמעט כלום.

ניתן לומר כך: כל פירוש כולל בתוכו שתי נקודות קוטביות. בנקודה העליונה שלו מחברי הזוהר באים במגע עם הגילוי של משה ברמה שלו, אחרת הם לא היו מסוגלים ליצור את הפירוש. ואת הפירוש הם כותבים כבר קרוב יותר למשתמשים, בצורה יותר פשטה וברמה יותר נמוכה של המדרגות. כי הרי כל התועלת מגילוי התורה, היא כדי להשתמש בה לתיקון הרצון לקבל, כמו שנאמר: "בראתי יצר רע, בראתי לו תורה תבלין". לכן מחבר הפירוש חייב להימצא בשתי הרמות, במדרגה שממנה הוא מקבל את המקור, ובאותה המדרגה הנמוכה שלה הוא רוצה להעביר את המקור הזה, כבר בלבוש המתאים המקורב למשתמשים. זוהי המטרה של כל פירוש.

ולכן, עד לימינו אלה, שום דבר אינו יכול להחליף את פירוש הסולם. כי הרי מצד אחד, בעל הסולם השיג את מדרגת האר"י בכך שזכה לעיבור נשמתו של האר"י, ובעזרתה השׂיג את דרגת מחברי הזוהר. ומהצד השני, הוא קירב את הזוהר אלינו בכך שהסביר אותו בג' קווים, בשׂפת הקבלה, השתמש במושׂגים כמו פרצופים, עולמות, ספירות, רשימות וכולי.

אין לנו יותר צורך בדבר, רק להשתדל ליישׂם את זה על עצמנו. אך כדי להקל את הזוהר עבור המסה הכללית של בני האדם, מאחר וכל העולם כבר צריך להתקרב לתיקון הנשמות, אנחנו קצת ניקינו את הטקסט של הזוהר מהרבה סמלים שיכולים להוות מכשול בעיני האדם הפשוט, כדי להקל עליו את הקריאה עצמה.

בשום פנים ואופן איננו מוסיפים שום הסברים מעצמנו, אלא רק מקלים את הקריאה המכאנית של הטקסט כדי שלאדם יהיה יותר מובן לקרוא אותו, לאחר שהעברנו את הטקסט דרך איזה "מסנן" שהוציא ממנו את כל הארמית, ההפניות וכל מיני גרסאות. את זה בדיוק עשינו בספר "זוהר לעם". נקווה שבצורתו הנוכחית, הזוהר הפך לעוד יותר מוכן לשימוש לתיקון הנשמות.

מתוך שיעור על הקדמת ספר הזוהר, 12.01.2011

ידיעות קודמות בנושא:
גשר נפלא אל הזוהר
סולם לעולם אין סוף
סולם כלפי מעלה

One comment

  1. בשס"ד,בוקר אור לכולנו,יחד עם מנצח התזמורת שלנו,המעביר לנו את השיטה להאיר בה את כל העולם, והוא מגלא שהכל זה אחד יחיד ומיוחד המכיל את כל הכוחות הטובים והרעים ,וכל רצונו הוא להטיב לנבראיו, לכן נתן בידינו תפקידים מוארים המחברים אותנו יחד עם האחד להיות איתו קרובים מקורבים אליו,כי אחד זה אב=בה אהבה מידות של סיבה ותולדה,הוא השלמות בכבודה ובעצמה הוא כל ההויה הכללית,המח והלב,ברצונו קושר בינינו ,נכון הוא מופשט,וצריכים לגלות אותו בתוכינו לקרב אותו אלינו לטובתינו, רצוי לברר מתוכינו לאן מועדים פננו ,מוטב האור על פני החושך,העולם זועק להצלה ,כל הכלכלה יורדת ואין הבנה האגו מפריע וחוסם את הגילוי להבין על מה ולמה,אז הינה לכם ובשבלכם זה נכתב כל התשובות נמצאות בסולם המדרגות דרכם עולים וויורדים אנחנו המשרתים ,רק תתיחסו ותשימו לב ,הכל מוכן ומזומן רק תלמדו בבקשה,זה קל לכל מי שרוצה שפע חיבור ואהבה יפתח את הנקודה הפנימית החבויה בתוך הלב ויגיע לנשמה הכללית של האחד והמיוחד ,אמן כן יהי רצון שלכם שולמית אילת קרית- אונו

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest