המקור לכל הקיים

"וזה מובן מאליו, אשר העליון ית' אחד הוא כלול מכל המציאות, ומכל הזמנים, עבר, הוה ועתיד. כי אין לך נותן מה שאין בו. ולולא שכל המציאות וקיום המציאות היו כלולים בו, לא היו נמשכים ויוצאים מתוכו. וזה מוכח לכל בעלי העיון. ומבלי להשגיח מה שאנו מוצאים קלקולים בדרכי קיום המציאות. ותדע שזהו המחקר המכונה לחכמי הנסתר, בשם אחד. ואב הראשון לחקירה זו היה אברהם אבינו (וזה מתבאר בס"י וע"כ מיוחס לא"א) דהיינו, שאין כאן שני רשויות, טוב ורע, אלא טוב לבד." (בעל הסולם, מאמר "תכונתה של חכמת הנסתר בכלל")

העיקרון הבסיסי בחכמת הקבלה הוא שקיים בבריאה רק כוח אחד, מטרה אחת, דרך אחת, תנועה אחת, כלומר מקור אחד יחיד ומיוחד, שחוץ ממנו אין דבר. כך גם נאמר: "אין עוד מלבדו". כל מה שנדמה לנו כקיים פרט אליו, זה למעשה הוא. גם אם נדמה ונראה למישהו שקיים משהו נוסף, זה בסך הכול בגלל חוסר התאמה ומרחק מהמקור. צריך לשלב שני קווים, כדי שהמטרה תיכנס בדיוק לתוך ה"חריץ" ואז האדם יתחיל להרגיש שוב שאין עוד אף אחד פרט לבורא.

כלומר, כל הסטיות כולן מהמושג "אחד, יחיד ומיוחד" ניתנות לנו רק כדי שנשתוקק שוב ושוב לקביעה שאין עוד מלבדו ונשלב את עצמנו עימו. בזה מסתכמת מטרת ההתפתחות שלנו. וההתפתחות היא כדי שניכנס ונתמוסס באחדות הזאת.

זה לחלוטין לא נתפס בשׂכל או בזיכרון שלנו ולא קשור ליכולות האנליטיות שלנו, מפני שלשם כך עלינו לשנות לגמרי את הגישה שלנו, את נקודת המבט שלנו על המטרה, על העולם, על המושגים של מרחק, זמן ותנועה, כלומר, על כל מה שקיים. עלינו לשייך הכול רק להרגשה אחת ויחידה: קיים רק אני או הוא.

שאלה: כלומר אני לא קיים? קיים רק הוא?

תשובתי: בוודאי שאני לא קיים. אני קיים רק כאשר אני נבדל ממנו, או כאשר אני משתלב איתו.

מתוך שיעור בשפה הרוסית, 27.01.2019

 

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest