דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / המלחציים של הטבע

המלחציים של הטבע

laitman_75_70.jpg

שאלה: בעל הסולם כתב שכל העולם חייב להשתתף בערבות. מה זה אומר?

תשובתי: אכן, היום כל העולם נכנס תחת תנאי הערבות. במילים אחרות, בזמננו יש לנו את כל התנאים כדי שכל העולם יקבל על עצמו את הערבות.

ברור שמדובר על תהליך הדרגתי. עד עכשיו התפתחנו בתוך האגו שלנו, שרק הלך וגבר וכל פעולותינו היו מכוונות לשינוי הסביבה לנוחותנו. כל הזמן שינינו את הסביבה החיצונית, ואילו האגו רק גדל וגדל.

והנה היום קורה דבר מעניין: הסביבה שכל הזמן רצינו לשנות בהתאם אלינו, הפכה למערכת נוקשה, שלמה וקשורה בקשרים הדדיים. כבר איננו יכולים להמשיך לשנות אותה, להיפך, היא מראה לנו את אופיה הנוקשה, לוחצת אותנו ומוכנה לשנות אותנו על ידי צרות ובעיות.

הסביבה החיצונית אינה מורכבת מגורמים אקולוגיים. זוהי גם החברה האנושית, הקשרים ההדדיים בינינו בתחומי החיים השונים: בכלכלה, בחינוך, בחיי המשפחה, במערכות הבריאות ועוד. כל אחד מאיתנו חי בסביבה הזאת.

פעם הייתי משנה את הסביבה לנוחותי, לפי ראות עיני. במילים אחרות, אני השתניתי ושיניתי את הטבע. אולם כעת הטבע מתגלה לי כמערכת שלמה, ומי שצריך להשתנות זה אני. קודם לכן הייתי משנה את המערכת הטבעית הזאת, ואילו עכשיו היא לוחצת עליי ומשנה אותי. המערכת הופכת ליותר ויותר אינטגרלית, צפופה ומקושרת – ובכך לוחצת עליי במלחציים ומכריחה אותי לקבל את צורתה גם בעל כורחי.

הרי אני נמצא בתוכה, וכאשר היא לוחצת אותי אל הקיר, אין לי ברירה, אני נחנק. אני חייב להשתנות.

את פנייתו של הטבע אליי אני מרגיש כמשבר, כייסורים, כבעיות גורליות. זוהי הדרך, אם נלך בה על פי מה שתוכנן מראש. אולם בגלובליות והאינטגרליות של הטבע אני יכול לראות סממן חיובי, רצוי – ואז אני אשמח לקבל את צורתו, להתלבש בה ולהיות דומה לטבע.

בכל מקרה, חוק השתוות הצורה ביני לבין הסביבה, בינינו לבין הטבע, חייב להתקיים. על מנת להידמות לצורה שאותה מראה לי הטבע כיום, אני חייב להיות קשור באופן אינטגרלי אל כל האנושות, והאנושות חייבת להיות מקושרת עם כל דרגות הדומם, הצומח והחי. המצב הזה הוא מצב הטבע המאוחד.

קודם כל, עליי לדאוג לחברה האנושית, כולל ליחסה אל האקולוגיה. לשם כך יש לשנות את האדם, כדי שבני-האדם, המדינות והמערכות הכלכליות יתאחדו, כדי שהחינוך יהיה אחיד, כדי שבכל העולם ישרור שוויון. השוויון הזה אינו מתבטא בדת או אמונה יחידה, ולא בתרבות ומנהגים זהים – אלו יכולים להשאר כפי שהם כיום. אך מעליהם חייב להיות שיוויון כללי, שבו כולם מאוחדים. ועל אף שההבדלים הפנימיים נשמרים, הם אינם מפריעים. על כך נאמר "על כל פשעים תכסה אהבה".

וחוץ מזה, עלינו לדאוג לטבע הדומם, הצומח והחי, כדי לא להרוס את כדור הארץ שניתן לנו, כדי לא לכלות את המשאבים החשובים שבו.

אנחנו חייבים לחשוב על העתיד, אך כיום איננו חושבים עליו כלל. אנחנו שואבים מן האדמה נפט, עליו מבוססים כ-90% מהתעשייה שלנו – מוצרי הפלסטיק, הדלק ועוד סוגים רבים של מוצרים. אם אנחנו שורפים את הנפט שלא לצורך הנכון, בכך אנו גונבים מנכדינו. להם כבר לא יישאר שום דבר. ולכן כבר עכשיו עלינו לחשוב מה לעשות.

אי לכך החיבור אינו מוגבל לרגע הנתון, לצורך קצר-הטווח להקל על המצב ולמנוע אסון. החיבור הזה צריך לכלול גם מבט קדימה, תוכנית לעתיד, רשימה של כל מה שנשאיר לילדינו.

כבר עברנו את השיא מבחינת שאיבת הנפט בעולם ועברנו לשלב של חיסול המצבורים הנותרים. אז מה נשאיר לצאצאינו בירושה? הרי הנפט אינו רק חומר דלק, אלא גם חומר גלם בענפי תעשייה רבים. ומצד שני, אין ברשותנו מקור אנרגיה שיכול להשתוות לו.

האיחוד בינינו יביא אותנו לאיחוד עם הטבע. ואז נבין איך להשתמש בצורה נכונה במחצבים, כיצד להגיע לשיוויון, לכלכלה רגילה ומאוזנת עם חלוקה צודקת.

אחרת מצפה לנו משבר, שממנו כבר לא נוכל לצאת. כאשר נגמור את המשאבים שהטבע העמיד לרשותנו, פשוט נישאר בחוסר כל וחיינו לא יוכלו להימשך. אין לנו דוד עשיר שיוכל לעזור במקרה חירום. על המשבר הזה לא נוכל להתגבר בשיטות הישנות, כיוון שאין לו פיתרונות נוספים.

לא מדובר רק על הנפט, אלא על כל משאבי הטבע. אנחנו חושבים שאין סוף למאגרים האלו, אך המצב אינו כזה. תוך כמה עשרות שנים של בזבוז ללא חשבון הגענו לתחתית ה"בור ללא תחתית" הזה. הגיע הזמן לעבור לגישה חדשה, גישה גלובלית.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "הערבות", 18.07.2011

ידיעות קודמות בנושא:
שבירת האגואיזם
כשהבעיות אינן נפתרות בצורה נקודתית
להשתנות ביחד

One comment

  1. רב שלום
    מצאתי את המאמר הזה שעוסק בעשרת השבטים ובעצם טוען שעשרת השבטים הם הערבים של ימינו,האם זה נכון ?
    http://israel.hagalil.com/middle-east/semitic.htm

    תודה מראש
    כל טוב
    משה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest