דף הבית / המשבר ופתרונו / המבוי הסתום של ההתפתחות

המבוי הסתום של ההתפתחות

דעה: נ. טרסובה, חברת אקדמיה הרוסית למדע, מנהלת מכון לכימיה: כל הבעיות שקשורות לאקולוגיה ולדמוגרפיה ב- 40 השנים האחרונות לא נשמעו על ידי אף אחד, אף על פי שהן מנוסחות על ידי כל הפוליטיקאים, המדענים והפעילים החברתיים. איש לא רוצה לשנות את חייו על מנת לשפר את העתיד. מאמצע המאה ה- 20 אוכלוסיית כדור הארץ גדלה פי שלושה עד 7 מיליארד בני אדם. האדם חי בנישה אקולוגית שאינה מאפיינת אותו, ובזכות השכל שלו הוא בורח מהחוקים האבולוציוניים.

גופים חיים אחרים מסתגלים לסביבה המשתנה על ידי כך שמשתנים תחת השפעתו של העולם הסובב, ולא העולם משתנה בהתאם לזנים הללו.

האדם עושה כך, שהסביבה תהיה לו נוחה. בסופו של דבר, יש לנו כמות אוכלוסיה לא של 500,000, אלא יותר מ-7 מיליארד. האנרגיה והמשאבים שאינם נתונים לשחזור מתחילים לאזול. צמיחה כל כך מתקדמת מביאה למבוי סתום בהתפתחות, וחייבים לנקוט צעדים בנושא.

בזמן שהאנושות נהנתה מההתקדמות המוצלחת, אף אחד לא חשב שלסביבה ישנה קיבולת מוגבלת לספיגת הפסולת לניצול. אך במקום המוגבל מבחינה פיזית, כמו כדור הארץ, אי אפשר לפתח משהו ללא הפסקה – הסוף חייב להגיע.

בעיית איבוד הכוונות הערכיות היא תופעה שבה נתקלות כל המדינות בעולם. 7 מיליארדי בני אדם שחיים על פני כדור הארץ חייבים להתחיל לפעול מתוך שיתוף פעולה על מנת להשיג מטרות משותפות, ועבור פעולה כזאת, צריך בהתאם לשנות הן את החינוך והן את המודעות בסופו של דבר.

בוודאי שאפשר ללכת דרך ההסתגלות לשינויי האקלים. אין פתרון יחיד לפקעת הבעיות בעולם. רואים בבירור את חוסר ההבנה המערכתית, ושאינו קיים מקום אחר לחיות בו – אנחנו חיים על כדור ארץ אחד שבו הכול קשור בצורה הדדית. האסטרטגיה שלנו עכשיו היא ההשכלה במשך כל החיים. הרי ללמד ללמוד, משמעו ללמד לחזות את הבעיות לפני שהן באות ולפעול מראש בהקדם.

התייחסותי: ההשכלה היא לא תהליך ממושך. במשך כמה חודשים אפשר לשנות את נקודת מבטו של האדם על העולם, על עצמו, על החברה, על הטבע. צריכים רק לקבל כזאת תוכנית ממשלתית וכלל עולמית.

כדור הארץ יכול להאכיל ולספק לכולם את הכול, אם נגיע לאיזון עם הטבע. אך זה יקרה רק אם נגיע להבנה ולחיבור בינינו, זה אפשרי אך ורק על ידי העלייה מעל האגו הטבעי שלנו. המצב קורא ללימוד ולמימוש של שיטת חינוך וההשכלה האינטגרליים.

ידיעות קודמות בנושא:
אנחנו אבודים…?
האם האנושות תעלם תוך 20 שנה?
כדור הארץ כגוף חי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest