דף הבית / כלכלה / כסף / הכלכלה בדרך ללא מוצא

הכלכלה בדרך ללא מוצא

דעה (מיכאל חזין, כלכלן): היום כולנו חיים לפי המודל הכלכלי הישן של הקפיטליזם. מתחילת שנות ה- 90, כל שנה שלאחר מכן, לפי הקריטריונים הכלכליים, הייתה גרועה יותר מהקודמת. וכך זה יימשך עוד שנים רבות.

במשבר הנוכחי יש אופי מבני, הביקוש בהרבה עולה על ההכנסות, כי במשך 30 שנה הביקוש היה מקבל כל הזמן גירוי, תמריץ. כתוצאה מכך, היום הביקוש גבוה באופן משמעותי מהרמה שניתן להשיג על ידי ההכנסות הריאליות של האוכלוסייה.

משקי הבית בארה"ב בשנת 2008 צרכו יותר ממה שהם ייצרו ב- 3 טריליון דולר בשנה. המשבר יימשך הרבה זמן, משום ש"מילאו" אותו בכסף.

ב- 30 השנים האחרונות כל הכלכלה עבדה בשביל השוק שהולך וגדל, וכל מנהל יכול לחשוב רק בתבנית הזאת. מערכת לימוד מנהל העסקים מבוססת על שלושה עקרונות יסודיים: הביקוש וההיצע של כסף כל הזמן גדלים, ועלות האשראי יורד כל הזמן. אבל אף אחד משלושת העקרונות לא עובד היום. המצב השתנה, הביקוש יורד. זה אומר, שצריך לכבוש את השוק ולהציע סחורה זולה לאלה שיכולים לשלם. אבל אין תיאוריה שמתאימה לזה. הכלכלנים "תקעו" את עצמם בדרך ללא מוצא.

הערה: צריך להתחיל לחשוב לפי ערכים אחרים, שהם, להגיע לחלוקה שוויונית של סחורות ושירותים הכרחיים, וכל המאמצים האחרים לכוון להתפתחות החברה, למצוא באיחוד, בהרמוניה בין החברה האנושית והטבע (הבורא) את תחושת הקיום העליון.

ידיעות קודמות בנושא:
העולם לא חווה משבר כלכלי, אלא אידיאולוגי
המשבר הוא לא של הקפיטליזם, אלא של האינדיבידואליזם
שנת 2012 היא שנה קריטית לכלכלה העולמית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest