דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הכול מושג בחיבור

הכול מושג בחיבור

מה מהווה בפני עצמו הלימוד של חכמת הקבלה? נראה שהכול פשוט: אנשים שרוצים ללמוד, מגיעים, ויש מומחה שמלמד. הוא יושב ומדבר, ומי שרוצה לשמוע, בא ושומע. בעולם יש הרבה מקומות שכך באופן דומה לומדים כל מיני דברים.

אבל כשאדם ניגש ללימוד חכמת הקבלה, הוא במהרה מגלה שהתלמידים צריכים להיות מחוברים זה עם זה. נו טוב, גם דוגמאות כאלה יש לא מעט. אנשים מתחברים במסגרות של איזו קבוצה, שזו יכולה להיות כיתה או קבוצה וכולי.

רק שכאן אומרים להם: "אתם צריכים להתחבר ביניכם באהבה".

זה כבר נראה כמו מיסטיקה. משהו דומה לכך קיים בחכמות המזרח, וגם הדת, בגדול, מטיפה לחיבור בין בני אדם, "ואהבת לרעך כמוך".

אחר כך כבר מדברים על הטיב של החיבור הזה. מסתבר, שהעניין הוא לא רק בלימוד והעיסוקים הנלווים אליו, אלא העיקר זה דווקא החיבור.

איך זה יכול להיות? אני באתי ללמוד איזו חכמה. אני מוכן לעשות את זה יחד עם האחרים, אני מוכן להצטרף אליהם כדי שהחיבור בינינו יתאים ללימוד. אבל לא, אומרים לי דבר אחר: "אתה צריך להתחבר איתם עד לכזאת מידה, שתפסיק להרגיש את הקיום שלך. רק הם יהיו קיימים בשבילך". את זה אני כבר לא מבין. ובכל זאת, דורשים ממני את זה כדי להבין את החומר שהוא בפני עצמו בינתיים לא חשוב.

באופן כזה, כאן מחכה לי "היפוך" של 180 מעלות: מקודם היה לי חשוב דווקא חומר הלימוד, רציתי לדעת משהו חדש, לקבל חכמה, ועכשיו מתברר שהחומר בכלל לא חשוב אלא החיבור. אני אפילו לא חשבתי על משהו דומה.

אז מה לעשות? איך אפשר להבין שהכול מושג בחיבור, שאנחנו אף פעם לא נבין את המקורות אם לא נתחיל להתחבר בפועל, מפני שחכמת הקבלה מדברת רק על אופני החיבור ולא על שום דבר אחר?

בבעיה כזאת אנחנו נתקלים. ולכן הרב"ש התחיל את המאמרים שלו דווקא מזה: אהבת חברים, מטרת החברה, סדר ישיבת חברים וכדומה. ללא זה אין לנו פשוט לאן להתקדם, אבל אנחנו מזלזלים במה שלא מתאים לרצון שלנו ו"לדעת הציבור".

ובכל זאת, אפילו שקשה לי לקבל את חשיבות אהבת החברים, אני צריך לשכנע את עצמי בכך שאני נמצא כאן רק במטרה אחת, להתחבר עם החברים בכזאת צורה, כדי לבטל את עצמי כלפיהם, לאבד את הקיום העצמי ולהתקיים רק באותה המידה שאני יכול להשפיע להם אך ורק לפי רצונם…

מתוך שיעור על מאמרו של רב"ש, "בענין אהבת חברים", 24.01.2013

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest