דף הבית / היכן מסתתרת הבחירה החופשית?

היכן מסתתרת הבחירה החופשית?

שאלה: כיצד המגפה הנוכחית תשפיע על ההתפתחות שלנו, האם היא מסייעת לבחירה החופשית של האדם? אנחנו רואים שליהפך היא לוקחת את הבחירה החופשית מאיתנו מפני שאנחנו מתנהגים בהתאם לנסיבות החיצוניות שבהן אנחנו נמצאים, אם כך איפה כאן החופש?

תשובתי: גם קודם לא הייתה לנו בחירה חופשית. מעולם לא הונחינו על ידה אלא פעלנו רק למען האגואיזם שלנו. כשלקחנו בחשבון הגבלות כאלו או אחרות שמטילה עלינו הסביבה פעלנו רק בהשפעת גורם אחד ויחיד, האגואיזם שלנו, כדי למלא ולספק אותו בכל רגע נתון.

הערה: קודם  לפחות הייתה לנו אשליה של בחירה חופשית.

תגובתי: אתה צודק, האשליה נעלמה אבל דווקא הודות לזה שהיא איננה, הופיעה אצלנו אפשרות להגיע לבחירה חופשית אמיתית. הבחירה  להתעלות  מעל לאגו שכובל אותנו לחלוטין ובשום אופן לא נותן לנו להיות חופשיים. כלומר הבחירה החופשית, זה בראש ובראשונה חופש מהטבע האגואיסטי שלנו שנכפית עלינו בעל כורחנו.

שאלה: למה במקורות רבים בחכמת הקבלה נכתב שהבחירה החופשית מסתכמת בבחירת הסביבה הנכונה?

תשובתי: הסביבה היא  האמצעי. אם אני מרגיש חייב לצאת משליטת האגו שלוחץ עליי, אז אני מחפש בעזרת אלו אמצעים אני יכול להשיג את זה. ומתברר שאפשר לעשות זאת  אך ורק בבניית חברה מתאימה שתשפיע עליי בצורה נכונה.

שאלה: בכל חברה אגואיסטית אני נהנה מכך שאני מקבל מהחברה, ואילו השפעה ונתינה לחברה מעוררת בי ייסורים. אני לא רוצה להשפיע לה, או שאני רוצה להשפיע לה רק באותה מידה שאני מקבל ממנה תענוג. אבל אם פתאום בחברה מתחילים להשתנות הערכים ואומרים לי שלתת, להשפיע זה דבר טוב ואז אני מתחיל כביכול לעבוד נגד האגואיזם שלי. האם זו הבחירה החופשית שעליה אתה מדבר?

תשובתי: הבחירה החופשית היא להעמיד את עצמי תחת השפעה של חברה נכונה שבה תכונת ההשפעה נחשבת לדבר הנעלה ביותר ששולט על תכונת הקבלה. אז אם אני נכלל בחברה הזאת כמו ילד קטן, עוצם את העיניים ומתמסר לה, אני יכול לשנות בתוכי את שתי הדרגות הללו, כדי שתכונת ההשפעה תהיה חשובה, טובה יותר עבורי בהשוואה לתכונת הקבלה.

שאלה: כלומר, מצד אחד, אני הולך נגד הנטיות הטבעיות שלי לקבל תענוג. מצד שני, החברה נותנת לי ערכים מסוימים, שלפיהם כדאי להשפיע לה והעימות הזה מעורר בתוכי  טווח של פעולות שבו אני חופשי?

תשובתי: נכון מאוד.

מתוך תוכנית טלוויזיה "עידן שלאחר נגיף הקורונה", 30.04.2020

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest