דף הבית / חינוך, ילדים / החינוך צריך להתעדכן

החינוך צריך להתעדכן

החינוך במובנו הנוכחי איבד את המשמעות שהוענקה לו בדורות הקודמים, שהיא לחנך את הילדים להיות טובים, נעימים, להתנהג יפה וכן הלאה. לכן, החינוך היום הוא כבר דבר שונה לחלוטין והוא מורגש יותר ויותר כדבר מחויב עבור כולם. "לקבל חינוך" פירושו לדעת כיצד להתנהג עם עצמך, עם הסביבה, עם המדינה ועם העולם, וכיצד להתנהג במצבים שונים שמתרחשים איתנו.

במילים אחרות, "חינוך", הוא חינוך האדם שקיים בתוכי. ההורים והסביבה עוזרים לי לבנות את עצמי בצורה הנכונה כדי שאדע כיצד לחיות את חיי בצורה הטובה, הבטוחה והנכונה ביותר. הרי כל מה שאנחנו לומדים בגיל צעיר הופך לאחר מכן להיות הטבע שלנו. אם למדנו מגיל צעיר להתנהג יפה, נוכל לאחר מכן להתנהג יפה ללא מאמץ. זה מוכח על ידי המחקרים האחרונים שמראים שחינוך הילדים מגיל שנתיים עד גיל 6-7 שנים מתווה בהם את היסודות לכל החיים.

ההתפתחות שלנו לאורך כל ההיסטוריה האנושית זרמה בכיוון האגואיסטי, כשכל אחד חשב רק על עצמו: "כיצד אני אצליח", "כיצד ארוויח", "כיצד לרמות את כולם" מבלי להיפגע. בצורה אגואיסטית פשוטה כזאת היו מלמדים בעבר את האדם להסתדר בחיים, וזה באמת נחשב לחינוך הנכון.

היום הצורה הזאת מתחילה להשתנות ואנחנו מרגישים שהעולם הופך לאינטגרלי, קשור בכל חלקיו, בכל הרמות ובכל השכבות. ניצבת בפנינו בעיה רצינית מאוד, מפני שאיננו תואמים לאותו העולם החדש שעכשיו מתגלה לעינינו. כולנו מתחילים לגלות את ההנהגה החדשה, השיטה החדשה והחוק החדש של הטבע. פעם לא היה אכפת לי; כאן יכולתי לכרות יערות, שם לייבש אגמים, ובכלל יכולתי לעשות בחברה כל מה שעולה על רוחי.

כל אחד מאיתנו, באופן אישי, היה יכול לעשות ככל העולה על רוחו מבלי לשאול את האחרים, אולם עכשיו אנחנו מגיעים לעולם שלא קיים בו החופש להיות אינדיבידואליטסים. עכשיו אינך יכול לעשות ככל העולה על רוחך אפילו בחצר שלך, מפני שבין אם תרצה בכך ובין אם לא, אתה מזמין על כולנו מכה דרך רשת הקשר הכללית שבינינו.

איננו יודעים איזה מעשה שלנו יגרום נזק ואלו השלכות יהיו לו, מפני שעדיין איננו קשורים בתודעתנו בצורה אינטגרלית זה עם זה.

נניח שאני מתכוון לבצע עבודה כלשהי או לחתום עם מישהו על עסקה. אני צריך לקחת בחשבון הכללי את כל העולם. אך אינני מסוגל לעשות זאת, אינני מסוגל להפנים שאני משפיע על העולם ואינני יודע אם זה יגרום טוב או רע לעולם.

מפני שכולנו יחד מהווים גוף אחד, אפילו הזעזוע הקטן ביותר מסוגל להשפיע על כל המערכת, בדומה לצורה שבה זה מתרחש בגוף הבהמי שלנו. ואם אין לנו יחס נכון לטבע שמתגלה עכשיו, מה יהיה איתנו? – לא אוכל להצליח, לא בעסק שלי ולא בעבודה, לא בחינוך ולא בכלום. עוד מעט הקשר בינינו יתגלה במידה כזאת שאם לא אקח בחשבון את כל ההשלכות של הפעולות שלי, כולל פניותיי למשטרה או לבעל הדירה שלי, בהכרח אגרום בכך נזק.

במילים אחרות, כפי שמסבירה לנו חכמת הקבלה, בדרגת ההתפתחות הנוכחית שלנו, כבר נדרש מאיתנו תיקון טבע האדם. כולנו חייבים להתאחד "כאיש אחד בלב אחד" לפי הכלל "ואהבת לרעך כמוך".

מתוך ההרצאה הפתוחה בבית "קבלה לעם" – פתח תקווה, 08.02.2011

ידיעות קודמות בנושא:
לשבת מחדש על ספסל הלימודים
על מה מרקס לא סיפר
לשדרג את כל המדעים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest