דף הבית / קבלה לעם / ספר הזוהר / הוי"ה – אלוקים

הוי"ה – אלוקים

laitman06_zohar_tv_8214_70.jpg

זוהר: פרשת ויצא, סעיף קע"ו: מפתחות האוצרות ביד ימינה, הם הבחינה השלישית שהורידה עימה מאמא לגן עדן, אור החסדים שמקומם ביד ימין, המלבישים את החכמה, המכונים מפתחות האוצרות, להיותם פותחים אוצרות החכמה. וזולתם נשארים כל אוצרות החכמה סתומות, כמו במנעול ובריח.

בסיכום הכללי, מה מסבירה לנו חכמת הקבלה? – בעזרת אילו שינויים בתוך הרצונות שלנו, שבאיזושהי מידה כבר נשלטים על ידינו, אנחנו יכולים להידמות לבורא. בכל הרצונות מונח היסוד למבנה העיקרי הנקרא הוי"ה, ואיננו יכולים לשנותו.

כל חומר הבריאה שנברא על ידי הבורא, קיבל הטבעה ראשונית, את היסוד העיקרי למודל שלו, הנקרא "י-ה-ו-ה", אחרת החומר הזה אינו מרגיש שהאור נובע מהבורא. לכן ההטבעה הזאת חייבת להיות בתוך החומר, אחרת עדיין אין נברא, כלומר מי שמרגיש את עצמו: 1.כמקבל, 2.מהבורא.

לכן תמיד מדובר על הוי"ה כעל מינימום, שמתחת לזה אין נברא. האור חייב להתפשט בתוך הרצון לפי ד' דרגות שלמות. הצורה הזאת חייבת להיות בתוך החומר. לאחר שבנברא כבר קיימת ההטבעה הראשונית הזאת של הבורא – הוי"ה, אנחנו מדברים על אילו צורות הנברא הזה מקבל, מסגל מהבורא, ומתחיל להידמות אליו.

הוי"ה הוא מבנה מושלם. הוא מושלם או בזה שחומר הבריאה אינו עושה דבר והבורא מטביע בו הכול, או שהוא מושלם בזה שהנברא עושה הכול בעצמו, ובכך מדמה את עצמו לבורא ובזה נמצא בהוי"ה מושלמת.

להימצא בהוי"ה מושלמת מצד הנברא, להיותו דומה לבורא, משמע להשפיע לו בתגובה, בעשר ספירות דאור חוזר, בדומה לעשר ספירות דאור ישר מצד הבורא. כיצד זה אפשרי? – אם לנברא יהיה כוח להשפיע שאותו הוא מעלה ממלכות עד כתר. צורת ההשפעה הזאת, אשר הנברא מעורר ממלכות עד כתר בכל העוצמה, נקראת "אלוקים". אז נוצר צירוף בין הוי"ה ו-אלוקים, שלמות הנברא ביחס לבורא.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 28.06.2010

רשומות קודמות בנושא:
הקומבינטוריקה של הבריאה
כל הגאוניות היא בפשטות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest