דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / חגים ומועדים / ההרצאה מהכנס "כולנו יחד – מתחילים את השנה בערבות"

ההרצאה מהכנס "כולנו יחד – מתחילים את השנה בערבות"

ההרצאה מתוך הכנס "כולנו יחד – מתחילים את השנה בערבות" שנערך ביום שלישי 20.09.11, בבנייני האומה, ירושלים.

צפה/האזן להרצאה:

להורדה: video.gif וידאו | audio.gifאודיו

להלן קטעי המקור שעליהם התבססה ההרצאה:

כולנו יחד – מתחילים את השנה בערבות

  1. ערבות – המפתח להצלחה.
  2. ההצלחה שלנו נמדדת במידת ההשפעה לעולם.
  3. שנה טובה במציאות חדשה.

קטעים נבחרים מן המקורות:

ערבות – המפתח להצלחה.

בחברה אחת

1. "ואל תתמה, מה שאני מערבב יחד את שלומו של ציבור אחד, עם שלום העולם כולו, כי באמת כבר באנו לידי מדרגה כזו, שכל העולם נחשבים רק לציבור אחד, ולחברה אחת, כלומר, שכל יחיד בעולם, מתוך שיונק לשד חייו והספקתו מכל בני העולם כולו – נעשה בזה משועבד, לשרת ולדאוג לטובת העולם כולו".

בעל הסולם, מאמר "השלום בעולם"

לכל אבר יש תפקיד

2. "אין ישראל נגאלים עד שיהיו כולם באגודה אחת". כי הכלל ישראל המה גוף אחד ממש. שכל אבר ואבר יש לו תפקיד המיוחד לאותו האבר".

בעל הסולם, מאמר "ירושת הארץ"

לשמור על קיום החברה

3. "מתוך שההשגחה חייבה לכל אחד מאתנו לחיות חיי חברה – נמצא מאליו, שכל יחיד ויחיד נעשה משועבד לשמור על קיומה ואשרה של החברה".

בעל הסולם, מאמר "החירות"

ההצלחה שלנו נמדדת במידת ההשפעה לעולם.

מעשה הפרט מעלה הכלל

4. "ואל תתמה על זה, שאדם פרטי, יגרום במעשיו, מעלה או ירידה לכל העולם. כי זהו "חוק ולא יעבור", אשר הכלל והפרט שוים, כב' טפות מים. וכל שנוהג בכלל כולו, נוהג גם בפרט. ואדרבה, הפרטים עושים כל מה שבכלל כולו. כי לא יתגלה הכלל, אלא לאחר גילוי הפרטים שבו, ולפי מדתם ואיכותם של הפרטים. וודאי, שמעשה הפרט, לפי ערכו, מוריד או מעלה, את הכלל כולו".

בעל הסולם, מאמר "הקדמה לספר הזוהר"

ההתפתחות עם הטבע

5. "כל כוח החידוש וההתפתחות שלנו, אינו חידוש באמת, אלא מין התחקות יש כאן. ועד כמה שההתחקות מתאימה עם מלאכת הטבע – באותו שיעור נמדד שיעור התפתחותנו".

בעל הסולם, מאמר "סוד העיבור – לידה"

ואהבת לרעך כמוך

6. "זכור אזכיר לכם עוד תוקף הדבר של אהבת חברים, על כל פנים בעת הזאת, אשר בזה תלוי זכות הקיום שלנו, ובו נמדד אַמַת המידה של הצלחתנו הקרובה לנו. לכן, פנו לכם מכל העסקים המדומים, ותנו לב לחשוב מחשבות ולהמציא המצאות נכונות לקשר לבכם בלב אחד ממש, ויקוים בכם הכתוב: "ואהבת לרעך כמוך", בפשיטות".

בעל הסולם, אגרות הקודש, אגרת מ"ז

תצא מהארציות

7. "היות שהאדם מצד הטבע, כל זמן שהוא מושקע בארץ הוא מוותר על כל מיני גדלות ורוצה להשאר בארציות. אלא שיש כח מלמעלה הנקרא בשם "מלאך", שענין מלאך הוא כח המשפיע, שמכה אותו ואומר לו גדל. היינו שמכה אותו עם כח השפעה שלו, ואומר לו גדל, תצא מהארציות, אף על פי שהאדם נברא עם הרצון לקבל הנקרא ארציות".

הרב"ש, דרגות הסולם, מאמר 307 "אין לך עשב למטה"

שנה טובה במציאות חדשה.

שנהיה לראש ולא לזנב

8. "עושין סימן בליל ראש השנה ואנו אומרים: "יהי רצון שנהיה לראש ולא לזנב". היינו שהישראל שבנו יהיה הראש והרשע יהיה הזנב. ואז נזכה לחיים ארוכים ולבחינת הטוב שהוא בכוונת הבריאה, שהוא בחינת להיטיב לנבראיו.
ונזכה לגמר חתימה טובה".

הרב"ש, אגרות, מאמר אגרת ס"ז

אל אהבת הזולת ולעולם נצחי ורחב

9. "בביאת האדם אל אהבת זולתו עובר האדם מתוך עולמו הצר המלא מכאובים ואבני נגף אל עולם נצחי ורחב".

בעל הסולם, מאמר "מהות הדת ומטרתה"

אושרו באושר האומה

10. "תנאי מחויב לכל אומה, שתהיה מלוכדת יפה מפנימיותה, שכל היחידים שבה יהיו מהודקים זה בזה מתוך אהבה אינסטינקטיבית. ולא לבד, שכל יחיד ירגיש את אושרו באושר האומה והתנוונותו בהתנוונות האומה, אלא שיהיה גם מוכן למסור כל ישותו לטובת האומה בעת הצורך".

בעל הסולם, עיתון "האמה"

נספח

ויגיע כח הזה, גם על כלל ישראל כולו

11. "יזכה, כל אחד ואחד מאתנו, להגביר מעלת פנימיותו עצמו, דהיינו בחינת "ישראל" שבו, שהיא צרכי הנפש, על בחינת חיצוניותו עצמו, שהיא בחינת "אוה"ע" שבו, שהיא צרכי הגוף.
ויגיע כח הזה, גם על כלל ישראל כולו, עד ש"עמי הארצות" שבנו, יכירו וידעו את השבח והמעלה של גדולי ישראל עליהם, וישמעו להם, ויצייתו להם".

בעל הסולם, מאמר "הקדמה לספר הזהר"

ערבות הדדית

12. "בערבות הכללית, נפטר כל יחיד מהאומה, מכל דאגותיו לצרכי גופו עצמו, ויכול לקיים מצות "ואהבת לרעך כמוך" בכל שיעורו, וליתן כל מה שיש לו לכל המצטרך, היות שאינו מפחד עוד, בעד קיום גופו עצמו, כי יודע ובטוח הוא, ששש מאות אלף אוהבים נאמנים נמצאים בסביבתו, עומדים הכן לדאוג בשבילו".

בעל הסולם, מאמר "הערבות"

קיומינו בתור אומה

13. "והתקוה היחידה היא – לסדר לעצמנו חנוך לאומי באופן יסודי מחדש, לגלות ולהלהיב שוב את אהבה הלאומית הטבעית העמומה בנו, לחזור ולהחיות אותם השרירים הלאומיים, שאינם פעילים בנו זה אלפים שנה, בכל מיני אמצעים המתאימים להדבר. אז נדע שיש לנו יסוד טבעי, בטוח להבנות מחדש ולהמשיך קיומינו בתור אומה, מוכשרת לשאת את עצמה ככל אומות העולם. וזה תנאי מוקדם לכל עבודה ומעשה. כי מתחילה בונים את היסוד באופן בריא ומספיק להמשא, שרוצים להעמיס עליו. ואחר זה מתחילים לבנות הבנין".

בעל הסולם, עיתון "האמה"

הרצאות קודמות:
הרצאה בבית קבלה לעם – באר שבע, 06.09.11
הרצאה בבית "קבלה לעם", ראשון לציון, 31.07.11
הרצאה בבית "קבלה לעם", חולון, 23.07.11

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest