מתקני עולם

מדענים גילו, שהתוספתן (אפנדיקס), שבעבר נחשב לחסר תועלת ואפילו איבר בעייתי, משחק תפקיד חשוב במערכת החיסונית של האדם. התוספתן משמש כמקום הופעת הבקטריות, ההכרחיות לעבודה הסדירה של המעי.
http://www.hayadan.org.il/wp/apendix-have-a-role-1310079

דוגמה זו ממחישה איך כתוצאה מהמוגבלות שלנו, איננו מבינים עד כמה ידיעותינו על העולם הן חלקיות בלבד – אבל זה לא מפריע לנו להסיק מהן מסקנות על העולם כולו. משום כך נדמה לנו שיש בטבע דברים מיותרים, בלתי נחוצים ואפילו מזיקים. זה יכול להיות תופעות, תכונות, אנשים או בעצם כל דבר. ואנו מנסים להיפטר מהם, לסלק אותם מתמונת חיינו.
אך איננו מבינים שהרע – מצוי רק בתוכנו, באגואיזם שלנו. וחוץ מהאגואיזם שלנו, הטבע כולו נמצא בהרמוניה. איננו מבינים שדווקא בגלל האגואיזם איננו מסוגלים לראות את ההרמוניה הזו, לחוש אותה, ליהנות ממנה.
הקבלה מכנה את אלה שרוצים "לתקן" את העולם שלנו, תוך כדי סילוק כל מה שנראה כמזיק או מיותר ממנו – "מתקני עולם". למה במירכאות? משום שלמרות שכך הם מחשיבים את עצמם, אין בכך למעשה שום תיקון.
להפך, מעשיהם גוררים תגובה שלילית מהטבע, תגובה המורגשת לנו כסבל, שנועד להביא אותנו למסקנה האחת – לא את הטבע הסובב עלינו לתקן אלא את הטבע שלנו, הטבע הפנימי. כשזה יקרה, נתחיל לחוש את אותה הרמוניה, אותה נצחיות של הטבע הנמצאת מחוצה לנו.

(מתוך שיעור על מאמר "השלום בעולם" מאת בעל הסולם מה – 4.12.07. לצפייה בשיעור המלא)

8 comments

  1.  אגרת 7 – 1922 עמ' י"ז בעל הסולם

    כשתכתוב לי חדושי תורה, תברר אותם לי, בלי שום שמות ופרצופים המפורסמים בספ', רק בלשון בני אדם, כי גם אנכי לעצמי, מדייק לברר עניני בלשון המדובר, ונופל תחת חושי בפשיטות גמור עד לתכלית, כי זה דרך קרוב ואמיתי, לברר דבר לאמיתו.

  2.  אגרת 7 – 1922 עמ' י"ז, בעל הסולם

    ב"ה יום ג' דחנוכה תרפ"ב פה ירושלים עיה"ק שתיבנה במהרה

    לאמיתי ורעי, לבי ונקודתי כבוד שמי הוא תפארתי … נ"י

    ויופיע לעד ולנצח נצחים אכי"ר.

    מן ט' אלול יום ב' דחנוכה כארבעה חדשים, אשר קויתי להנות מאור פרי עטך, ולסוף מונח לפני מכתב ארוך למליצה ורמז, ולא חילק ולא בילק ידענא אפי' כתעלא דמסיק מבי כרבא לא מצאתי. ומה עוול מצאת בי עד שאיני כדאי לידע כלום ממצביך, הגם שאתה יודע עד כמה המה נוגעים לי.

    כן תמה אני למה לא שמת לב אל המדובר בינינו, שלא תכתוב לי שום דבר שיהי' מעוטף בכנפי המליצה שאנכי פורח בהם עד אין קץ בק"ן טעמים עד שאותך לא אמצא באחת מהם.

    אבקשך, למעה"ש מהיום ולהלאה, כי תכתוב לי איזה ידיעה, תכתוב בשום שֶֹכֶל לפרשו בפשיטות ממש, כמו שידבר איש אל רעהו שאינו נביא, ולהעמידו על נכון שלא ימצא בו מקום לנטות או אפי' מקום עיון, ולא יסתכל על יפיו של הלשון אלא על טוב קלות ההסברה ועיקר שלא יערב בלשונו מליצה או רמז כי אין שום פחד מעין איש זר… ובביתי אין ביאה לנכרים וזרים.

    כשתכתוב לי חדושי תורה, תברר אותם לי, בלי שום שמות ופרצופים המפורסמים בספ', רק בלשון בני אדם, כי גם אנכי לעצמי, מדייק לברר עניני בלשון המדובר, ונופל תחת חושי בפשיטות גמור עד לתכלית, כי זה דרך קרוב ואמיתי, לברר דבר לאמיתו.

    כי בזמן שאלביש הדברים בשמות הספרים, מתעורר בקרבי יחד עם זה חשק לידע מחשבות הספרים, וממילא נעתק שכלי מן חפץ המטרה, של דרכי, וזה אצלי בדוק ומנוסה. זאת ועוד, בהשגתי איזה מכוון במליצת הספרים לדרכי, חדותא מסתייעא, לערב שקר באמת, לכן בשעת עמידתי לברר איזה דבר הנחוץ לי, אשמור את עצמי מאד מלהסתכל בספרים, הן מלפניו והן מלאחריו. וכמו"כ בכתב, ואתם איני משמש במליצה כדי שאהי' תמיד מזומן בטהרה למצוא דבר אמת בלי תערובת, ובלי סיוע מדבר חיצון ממנו, ורק אז חיך אוכל יטעם…

    יהודה ליב

  3. האם לתופעת המחזור בעולם הגשמי יש מקבילה בעולם הרוחני?

  4. ההרמוניה של הטבע עליה אתה מדבר נראית כך רק מרחוק. מקרוב, זה למעשה מצב עגום וכאוטי של חיות הטורפות אחת את השניה ובורחות אחת מהשניה.

    לא המצב שהייתי שואף לו בבני-אדם, עם או בלי הקבלה.

  5. שלום  הרב:

    אני  תלמיד ישן  וחדש  שלך, וכבר  מזמן  יש  לי  שאלה

    שאני לא  מוצא  לה  תשובה…

    האם  התורה  היא  עובדה  היסתורית, כמו  שאומרים  הדתיים…

    אז  למה  היא  לא  נמשכת?

    למה  יש  רק  חמישה  ספרים? ללא  ההמשך?

    האם  זה  בגלל  שהתורה  הנכונה  היא  רק  הרוחנית??

    או  שיש  מוסג  פרד"ס ?

    וגם  ההיסטוריה  היומיומית  תיהיה  כאפשרות  בעתיד,

    להבין  בעזרתה  את  הטבע  העליון??

    מתןך זה  שאין  מקריות??

  6. כבוד הרב,

    מדוע אין זה טוב שבמאה ה- 20 תוקנו כמעט כל המגיפות הקשות שתקפו את בני-האדם? מדוע האנשים שמצאו את החיסון לאבעבועות השחורות, למשל, שהרגה שני-מיליון בני-אדם בכל העולם מדי שנה, אינם נחשבים בעיניך כמתקנים אמיתיים של עולמנו?

    אני מאמין שכל אותם עוללים ופעוטות רכים שמתו מהמגיפות בימים עברו (35% מכלל התינוקות היו מתים בשנות חייהם הראשונות לאורך רוב ההסטוריה) לא יסכימו עם הגישה שלך, שהתיקונים שעברו על העולם אינם מיטיבים עימו.

  7. דוד מאור עקיבא

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3515404,00.html

    הנה שוב אנו לומדים שהכל ידוע מראש ושכולנו כבר באין סוף וכיצד בורא יודע לתמרן את הנברא למטרת הבריאה  עי כך שאנו למדים שמחשבות ורצונות למעשה לא תלויים באדם ועצם זה שהאגו השולט בנו חושב שהוא מסוגל לתרגל שיפור זיכרון רק יוכיח לו עד כמה שהוא לא מסוגל לכך ויוכיח לעצמו שהוא בעצם מתנהל עי כוח שלא בשליטתו 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest