דף הבית / משבר עולמי / האם האדם הוא בעל הבית של העולם?

האם האדם הוא בעל הבית של העולם?

אני מתייחס למשבר של היום כאל הזדמנות יוצאת דופן להגיע לקיום נצחי ושלם, לקני מידה שונים לחלוטין.

גילינו הרבה דברים בעולם הזה, מאז שהפכנו מקופים לבן אדם. אבל עכשיו, לראשונה, מתגלה לנו שליטה חדשה לגמרי, ואנחנו מתחילים לשמוע, שבאמת קיים איזשהו כוח מחוץ לנו. עד עכשיו היה מובן לנו שקיימים כוחות טבע: כוח המשיכה, כוחות ההוריקנים. אבל כל הכוחות הללו היו פחותים מאיתנו, כוחות הטבע העיוור: הדומם, הצומח והחי.

ואני, האדם, הייתי מעליהם! מי עוד היה יכול להשתוות אליי?! אם איזושהי חיה רק תעז להתנפל עליי, אני יכול להרוג אותה, לשלוט עליה, או לאלף ולביית אותה, כדי שתשרת אותי. הייתי יותר חזק מהם.

ודאי שהיו תופעות שהיינו חסרי אונים בפניהן, כמו התפרצויות של הרי געש או אסונות טבע אחרים. אבל הבנו, שאלה הם חוקי הטבע העיוור. יכולנו לנבא את האסונות האלה על פי סימנים שונים, לחשב אותם בעזרת נוסחאות. ופתאום מתגלה שליטה חדשה בינינו, בין בני האדם. וזה קורה בפעם הראשונה בהיסטוריה!

נסו להרגיש על מה מדובר כאן! נוצר מצב, שבו אנחנו כביכול נמצאים בחדר אחד, התאספנו לאיזושהי פגישה. בחדר נמצאים הרבה אנשים, ושורה בינינו אווירה לבבית, מפני שאנחנו מכירים זה את זה זמן רב. נניח שהיום הוא יום ההולדת של מישהו, וכולם מסתובבים עם כוסות יין בידיהם ומשוחחים זה עם זה. לכולם ברור מה קורה.

ופתאום הכול משתנה, פורץ איזשהו יחס חדש, שליטה חדשה, ואף אחד כבר אינו יכול להסתדר עם השני. כך נראה עכשיו העולם שלנו. האדם מתחיל להרגיש שהשליטה החדשה הזאת מגיעה מבחוץ, והוא לא מבין מה לעשות איתה.

הכול משתנה, ומשתנה בדרגת האדם. כל עוד זה הסתכם בכל מיני הוריקנים למיניהם – מילא. זה היה הטבע הדומם, או הצומח או החי, הטבע הפחוּת מהאדם. אפילו אם הוא חזק ממני, הוא בכל זאת פחוּת, כי הוא הרי נטול שכל ורגש.

ופתאום קורים כאלה שינויים, שבהם כביכול קיימים שכל ורגש. עדיין אינני מזהה בבירור את השכל והרגש הללו, אך אני כבר מזהה שהם נמצאים בדרגה שלי. בדרגה שבה בניתי עם הרגש והשכל שלי את מערכות הקשר בינינו, בין בני האדם – בדרגה הזאת מתגלה עכשיו השליטה החדשה. אני עדיין לא יודע עליה, אבל אני רואה שאני כבר לא מסוגל לשלוט, לא מסוגל להשיג את מה שרציתי.

זה מתגלה לי לאט לאט, מרחוק, אך אני כבר רואה שאני לא בעל הבית בעולם הזה. אני עדיין לא משייך את זה לאיזשהו כוח חיצוני בעל רגש ושכל. אבל אני רואה שההפרעה הזאת נמצאת בגובה שלי. ולכן אנחנו לא יודעים מה לעשות!

מתוך שיעור על מאמר של הרב"ש, 02.09.2011

ידיעות קודמות בנושא:
אי אפשר לחייב את האדם להפוך להיות אדם
החלק הראשון נגמר. מה הלאה?
המשבר הזה הוא "אצבע אלוקים"

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest