דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / קבוצה / הפצה / אי אפשר לחייב את האדם להפוך להיות אדם

אי אפשר לחייב את האדם להפוך להיות אדם

בינתיים אנחנו נשארים במצב הישן. אנחנו חושבים שאנחנו בעלי הבית של העולם ומקווים שנוכל לתקן את המצב באמצעות פעולות כלשהן. ולאחר מכן אנחנו מגלים שאף פעולה שלנו כבר לא פועלת, ואיננו יודעים מה לעשות הלאה. ואם אי אפשר לעשות שום דבר, אז נשאר רק להמתין ולראות כיצד הדברים יתפתחו מעצמם, מה שיהיה יהיה. אין לנו ברירה, ואנחנו נשארים בחוסר אונים מוחלט.

וכאן, כביכול מהצד, חכמת הקבלה מתגלה לעולם, שהסתבך והתייאש מכוחותיו עצמו, ומסבירה לו שמתגלה כאן השליטה החדשה של הטבע. היא אומרת: תפסיקו להתייחס לטבע כאל משהו פרימיטיבי, שנמצא בדרגות הדומם, הצומח והחי. הטבע נמצא בדרגה הרבה יותר מושלמת, יש לו תוכנית כלפי כל חלקיו, ובמיוחד כלפי האדם!

רק עכשיו, סוף כל סוף, הגיע הזמן שבו אנחנו באמת צריכים להיבדל מהקוף! עד היום היינו קופים, כלומר פעלנו בהתאם לטבע שהוטבע בנו, נוהלנו רק על ידי הרצונות שלנו: איזו בננה אני רוצה לקטוף עכשיו. אך מעתה, נצטרך להתפתח בהתאם לתוכנית הטבע, שלפיה התפתחנו עד היום, אבל עכשיו זה כבר יהיה במודע, כמו בני אדם! זה מה שמתגלה לנו היום.

מובן שזה צריך לקרות בעזרת כוח נוסף. (מכאן נוכל להבין את נחיצותה של חכמת הקבלה, ולמה הכול היה צריך להתרחש בכזאת צורה מלאכותית כביכול, דרך פריצה מלמעלה). הרי הבורא היה יכול לגלות לנו את כל זה בעצמו. אבל אם הוא היה עושה את זה על ידי השליטה שלו, לא הייתה נשארת לנו בחירה, והיינו ממשיכים להתקדם הלאה כמו קופים, כמו "חיות הקודש".

הבורא היה מתגלה ואנחנו היינו מקבלים את השליטה שלו כתנאי של הטבע, ובהתאם לכך היינו ממשיכים לבצע בצייתנות את כל הפעולות, כמו קופים. אבל מזה לא היינו הופכים לעצמאיים, לא היינו הופכים להיות "אדם", מלשון "דומה" לבורא. היינו יכולים להיות רק בדרגות הדומם, הצומח והחי דקדושה, מפני שהטבע, הבורא, מחייב אותנו.

אך כדי שנהפוך להיות עצמאיים, כמוהו, שיטת התיקון שלנו הייתה חייבת לבוא אלינו בצורה עקיפה, ללא קשר אליו, כדי להשאיר לנו בחירה חופשית. כך שלא נעמוד ישירות מול הבורא, אלא נעמוד מול הקבוצה, מול הספר, מול משהו שאינו מחייב אותנו בצורה ישירה ואינו משפיע בצורה ישירה על השכל והרגש שלנו.

לא מחייבים אותי בכלל! אני קורא את ספרי הקבלה ומתרשם עד לגבול מסוים, בדרגות שורש, א', ב' וג', אך לא בדרגה ד'. כדי להתרשם בדרגה הרביעית (דרגת האדם), אני חייב להפעיל את עצמי בעצמי, לעורר את עצמי לפעולות מיוחדות, למשוך מלמעלה את המאור המחזיר למוטב, ואז אתחיל להבין ולהרגיש את השינויים בבחינה ד' שלי, כלומר בחומר שלי.

מתוך שיעור על מאמר של הרב"ש, 02.09.2011

ידיעות קודמות בנושא:
האם האדם הוא בעל הבית של העולם?
החלק הראשון נגמר. מה הלאה?
המשבר הזה הוא "אצבע אלוקים"

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest