דף הבית / כלכלה / כסף / האושר הוא לא בכסף

האושר הוא לא בכסף

laitman_2010-10-03_7719-1_us-70.jpg

דעתו של רוברט סקידלסקי, פרופסור לכלכלה פוליטית מאוניברסיטת וורוויק, חבר בית הלורדים הבריטי: "הציוויליזציה המערבית ירדה מעט ממטרתה לייצר הון, משום שגילתה שזה מוריד והורג את האפשרות ליהנות מהמעמד הזה. הקפיטליזם במדינות העשירות מיצה את עצמו. הניסיון מראה שהרווח אינו עושה את בני האדם למאושרים יותר. הקפיטליזם הוא מערכת נפלאה להתגברות על מחסורים, בכך שמארגנים ייצור באופן יעיל, הוא מעלה מדינות רבות ממעגל העוני. אך כשהמחסור במוצרים הופך לעודף, המערכת ממשיכה להמציא ולייצר מוצרים חדשים. עד מתי?

זהו סגנון החיים האמריקאי, היכן שהכסף והמוצרים תמיד "מדברים". סוף הקפיטליזם מסמל את סוף הצורך להקשיב לכסף ולמוצרים. אז האנשים יתחילו להעריך את מה שיש להם, במקום לרצות כל הזמן יותר. העשירים יפסיקו להשתוקק להיות עשירים יותר. שינוי ערכים כזה אפשרי לא רק במדינות שלאזרחים שלהן יש יותר ממה שהם צריכים, אלא אפילו במדינות שלאזרחים יש פחות ממש שדרוש להם. הניסיון מראה שהכלכלנים היו יכולים להיות יותר יציבים והאזרחים היו יכולים להיות יותר מאושרים, אם ההכנסות היו מתחלקות באופן שווה".

תגובתי: אף אחד לא יכול היה לחזות מראש שהטבע שלנו, האגואיזם, לא יתפתח באופן נצחי. פתאום, לראשונה בהיסטוריה, האגואיזם מתחיל להשתנות, ומאגואיזם אינדיווידואלי הוא הופך לאגואיזם כללי, אינטגרלי, גלובלי, ובני האדם יתחילו להרגיש ריקנות במילויים האגואיסטיים הקודמים. ומי שבכל זאת משתוקק בינתיים ל"כסף זה אושר", יגיע במהירות להכרה שהשיטות הקודמות להשׂגת ה"אושר" הזה אינן פועלות, מפני שהעולם הפך להיות אינטגרלי וגלובלי.

ידיעות קודמות בנושא:
מגדל בבל הפיננסי
שחרור ממלאך המוות
משחקים בכסף כמו בקלפים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest