דף הבית / המשבר ופתרונו / האוטומציה נגד האדם

האוטומציה נגד האדם

ידיעה: עם כל העלייה ברמת האבטלה, מתעוררת שנאה כלפי האוטומציה של הייצור והיישום הפעיל של הרובוטיקה. עדיין בתחילת המאה ה- 19 דייוויד ריקארדו (David Ricardo) סבר, כי בעתיד המכונות יחליפו את העבודה האנושית. מרקס הסכים עם זה, ובאותו הזמן "המשחתות של המכונות", הלודיטים (The Luddites) הרסו את מכונות הטקסטיל שלקחו את מקומות העבודה שלהם.

מעט מאוחר יותר, הפחד מהמכונות חלף, אבל הוא לא התעורר בטעות: במוקדם או במאוחר אנחנו נישאר ללא עבודה. ההתקדמות הטכנולוגית בולעת גם משרות "אינטלקטואליות". גם בתחומים כגון, בריאות וחינוך, הטכנולוגיה גרמה לירידה בביקוש לעובדים מיומנים. תרגום, ניתוח נתונים, מחקר בתחום החקיקה ואכיפת החוק – מגוון שלם של תפקידים שדורשים כוח אדם מיומן, עלול להיעלם. אז מה ללמד את הדור הבא של העובדים?

מספר קטן של טכנאים יחליפו את המסה העצומה של נהגי המוניות והמשאיות, קבוצה קטנה של הנדסאים תתמוך בעבודה של הרובוטים, ואנליסט אחד של נתוני תוכנה יעבוד במקום צוות ענק של מומחים.

עם זאת, לא נכון לומר שדווקא האוטומציה גרמה לעלייה באבטלה משנת 2008. אם המלחמה בעוני היא המטרה, האבטלה הסמויה היא גורם רע. אולם, אם המכונות כבר פתרו את בעיית העוני, אז חלוקת העבודה בתנאים של הורדת העומס היא הדרך הסבירה לשמור על תעסוקה.

אם מכונה אחת יכולה להפחית את העבודה האנושית בחצי, מדוע אם כך, לפטר מחצית מכוח האדם ולא להעסיק את אותו המספר של העובדים במחצית הזמן? למה לא לנצל את היתרון של האוטומציה ולצמצם את שבוע העבודה מ- 40 שעות ל- 30, 20, עד 10 שעות, כדי שכל יחידה קטנה של זמן עבודה תיחשב כיום עבודה שלם? זה היה אפשרי אם פירות האוטומציה היו מחולקים במידה שווה בין כולם, ולא רק בעלי ההון והשלטון היו נהנים מהם.

במקום להתגונן מול התקדמות האוטומציה, אנחנו חייבים להתכונן לעתיד שבו יש יותר זמן פנוי. האוטומציה מאפשרת ליהנות ממנו. אבל כדי לעשות זאת, אנחנו צריכים קודם לעשות מהפכה בחשיבה החברתית.

התייחסותי: המהפכה בחשיבה החברתית יכולה להיעשות רק על ידי החינוך לחברה חדשה, לקראת היחס החדש לזולת, לעבודה, לחלוקה, כלומר, על ידי הלימוד של תנאי הקיום בחברה האינטגרלית.

ידיעות קודמות בנושא:
עבודות דיסטופיות אפלות
מדוע האוטומטיזציה לא צמצמה את יום העבודה
מחצית מהמשרות ייעלמו עד שנת 2030

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest