דף הבית / המשבר ופתרונו / האדם והטבע: החמרה ביחסים

האדם והטבע: החמרה ביחסים

מאמר דעה של נטליה דומניה, פרופסור לכלכלה: אנחנו הורסים את יסודות הקיום שלנו עצמינו, חותרים תחת היסוד, locus standum, שעליו עומדים במלוא מובן המילה. לטבע, בתור מערכת שמארגנת את עצמה, יש מטרות משלה, מצבים המושגים על ידי המערכת על ידי ארגון עצמי.

האדם מנקודת מבטו של הטבע צריך לשרת את המטרות שלו. אולם יש לו גם מטרות משל עצמו מתוך עמדה של חלק שהתנתק מהטבע. המטרה הראשונה של האדם היא שמירת החיים שלו, ומכאן גם סיפוק הצרכים הראשוניים שלו במזון, חום, ביגוד, הולדת צאצאים ועוד.

המטרה השנייה של האדם היא חיפוש דרכים חדשות, בטוחות יותר, לסיפוק הצרכים שלו. על ידי הגשמת מטרותיו, האדם בעל כורחו מגשים גם את מטרותיו של הטבע. הוא מזרז את האבולוציה הטבעית.

אולם במידת מורכבות החיים של החברה האנושית, הקשר עם הטבע נעשה יותר ויותר מסובך, נוצרות סתירות. ועכשיו ברור לכולנו, שיחסי האדם עם הטבע חייבים להיבנות על בסיס חיפוש תחומי עניין משותפים.

כיוון שהטבע הוא מערכת שמארגנת את עצמה, יוצא שכוחות הייצור שנבנים על ידי האדם לא רק לא צריכים להרוס את האיזון הטבעי הדינמי בטבע, אלא יתרה מכך: הטבע השני שנוצר על ידי האדם, או הציוויליזציה הטכנוגנית, חייבים להיות המשך של הטבע המקורי. הציוויליזציה האנושית מוכרחה לעבור ממנגנון ייצור להתפתחות משותפת עם הטבע.

דרך ההתפתחות האגואיסטית התעשייתית-אורבנית מביאה לאבדנים חומריים ונפשיים, מהווה איום על האנושות עצמה. קריטריון האפקטיביות הכלכלי גרידא כבר אינו מספיק למציאת אפשרויות להתפתחות הכלכלה. האדם חייב לקחת בחשבון לא רק את האינטרסים הרגעיים שלו, אלא גם את האינטרסים של הטבע.

התייחסותי: אין ספק שהאדם חייב ללמוד את חוקי הטבע ולפעול על פיהם. אחרת הוא יעורר על עצמו בוודאות את תגובתם השלילית.

במקרים רבים התגובה אינה באה באופן מיידי, וזה מרגיע את האדם. במקרים רבים לא נצפה קשר ברור בין הפעולה ותגובת הטבע אליה. אבל דווקא בשביל זה ניתן לנו השכל, כדי שנלמד את קשרי הסיבה והתוצאה של הטבע ובכך נגלה בשביל עצמינו את הדרגה הבאה של הקיום שלנו, שהיא מחוץ לחומר…

ידיעות קודמות בנושא:
הטבע סובל לא בגלל הקרינה, אלא בגלל האדם
אחדות בין הטבע לחברה
הכללים העיקריים של ההידמות להטבע

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest