דין ורחמים

"כל העולם כולו לא נראה אלא בחיבור אחד, המדובק בסבך שלו. מדה"ד ומדה"ר, מלכות ובינה, היו דבוקות ומסובכות זו בזו. וע"כ, כשנידון העולם בדין הכלול, ברחנים נידון, במלכות הכלולה בבינה. ואם לא, לא היה יכול העולם להתקיים אפילו רגע אחד." (זוהר לעם, ספר "ויקרא", פרשת "קדושים", סעיף ח').

מה שלא יקרה בעולם שלנו, מלחמות, אסונות, אסונות טבע – הכול נובע רק מתוך מצב של רחמים.

קשה לאדם לקבל את זה, מפני שבהימצאו בדרגת "העולם הזה" לא ניתן להצדיק זאת. כדי להבין את המתרחש, צריך להשיג את אותה הדרגה שבה מתממשות הפעולות עצמן.

במילים אחרות, מלמעלה יורד לעולם שלנו "אור חסדים" (רחמים, אהבה). במדרגה מסוימת, אהבה מתחילה להתלבש בתכונת הדין, בפעולות מאיימות. לכן האדם צריך לעלות לדרגה של הפעולות הללו, לעבור דרכן ולהשיג את דרגת הרחמים. זה נקרא "גילוי הבורא".

אבל הוא צריך לעלות פנימית, מוראלית. בעולם שלנו גם כן ישנן כאלה דוגמאות, כאשר ההורים, בזמן שמחנכים את הילד, מענישים אותו. כאשר הוא משיג רמה מסוימת, הוא רואה, שדווקא כך היה צריך ללחוץ עליו, אחרת לא היה יוצא ממנו שום דבר. והוא מסכים עם זה, מתחיל להבין את האהבה של ההורים, למה הם השפיעו ופעלו עליו בצורה כזאת.

שאלה: ואם לנגד עיניי מתרחשים אסונות עִם עָם שלם, אני גם כן צריך לעלות כדי להבין את זה?

תשובתי: מה ההבדל? כולנו ילדים טיפשים קטנים שצריך לחנכם הרבה ולאורך זמן.

"בשעה שהקב"ה ברא את העולם, ורצה לגלות עמוקות מתוך הנסתרות, ואור מתוך החושך, היו אז כלולים זה בזה. משום זה מתוך החושך יצא אור, ומתוך הנסתר יצא והתגלה העמוק, וזה יצא מזה. ומתוך טוב יצא רע, ומן הרחמים יצא דין, והכול נכלל זה בזה: יצה"ט ויצה"ר, הימין והשמאל, ישראל ושאר העמים, לבן ושחור. והכל היה תלוי אחד בחברו." (זוהר לעם, ספר "ויקרא", פרשת "קדושים", סעיף ז').

בשורש העליון, מהיכן שהכול נובע, אין שום הבדל בין פלוס למינוס, בין טוב ורע. הבדל כזה דרוש רק כדי ללמד אותנו, להעלות אותנו מהעולם שלנו עד לדרגה עליונה, ששם הכול יתמזג לאחד יחיד שלם, לאהבה יחידה.

שאלה: מה זה אומר, וזה יצא מזה?

תשובתי: בכל דרגה יש רחמים מדין ודין מרחמים. שני בלוקים, אבא ואימא, שמשתפים פעולה הדדית ביניהם ובאופן כזה מפתחים אותנו. לכן, בהעלותנו, אנחנו משיגים רחמים.

מתוך התוכנית "סודות הספר הנצחי", 19.03.2014

ידיעות קודמות בנושא:
היטהרות על ידי אור חסדים
בחיבוק של החסד הנסתר
"והבוטח בה' חסד יסובבנו"

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest