דיון הוא תפילה

שאלה: איך אפשר לבדוק שאתה תופס את השיעור לא סתם כך, אלא מנקודת החיבור עם הקבוצה?

תשובתי: אדם מגיע לחיבור רק מתוך ייאוש, כשהוא כבר התייאש מכל הפעולות שלו ורואה, שלא ישיג על ידן שום דבר וחייב לשנות משהו. הוא חושב על מה שיהיה איתו, על כל החיים שלו, על המאמצים שבוזבזו, ובסופו של דבר מגיע למסקנה, שניתן להשיג את המטרה רק דרך הקבוצה.

הקבוצה, זהו מבנה רוחני, ולא הפרצופים שאתה רואה מסביבך. זהו כוח רוחני שמתגלה בצורה מאוד מוחשית, בדומה לאיזה מקלט בטוח, כאילו "צלחת מעופפת", שכשאני נכנס לתוכה אני מקבל סיכוי להצלחה, ואם אני לא נכלל בתוכה, אז אין לי שום סיכוי.

האדם חייב להבין את זה בצורה ממש ברורה, כדי כבר לא להתנתק מהמחשבה הזאת. הוא יידע, שבכך שהוא מחזיק בתוך הקבוצה, שאותה הוא מתאר לעצמו כמצבור של כוחות רוחניים, הוא ללא ספק ישיג תוצאה טובה. הקבוצה מאפשרת לו לנשום אוויר, ובלעדיה אין לו גישה לצינור שממנו בא החמצן.

אבל להחלטה כזאת מגיעים רק מתוך ייאוש מכוחותיו עצמו. והדיונים שלנו בסדנאות מאפשרים לנו להגיע מהר יותר למסקנה הזאת. על אף שאני שומע, שבינתיים האנשים מדברים על מה שקראו, ולא מתוך הלב.

אני נותן פתיחה קצרה בכמה משפטים ואחר כך שואל שאלה. השאלה יכולה להיות המשך מדויק של מה שנאמר, ויכולה להיות, להיפך, מנוגדת או לגעת קלות בנאמר באיזה שהוא מובן. אבל כל זה נעשה בכוונה. ואילו לענות צריך לא מתוך השכל, אלא תחילה צריך להשיג את נקודת החיבור בתוך מעגל הדיונים ומתוכה להרגיש את התשובה.

כי התשובה הזאת, תהייה עניית התפילה שלנו. והדיון חייב להפוך לתפילה שאנחנו רוצים לברר כולנו יחד, ויחד למצוא את התשובה. במהלך הדיון כל אחד מעשרת החברים אומר משהו, וכך משלימים זה את זה. כל אחד מבטל את עצמו בפני האחרים, בכך שמעלה אותם ומכבד את דעתם. בזה אנחנו בונים את הביטול העצמי שלנו ואת תכונת ההשפעה, שנמצאת מעל כולנו.

באופן כזה, הקבוצה הופכת לא לאסיפה פיזית, אלא רוכשת ערך רוחני. כי ביטול האגו העצמי והרצון להתכלל בתוך החברים, זו כבר פעולה רוחנית. ונושא הדיון מעורר אותנו לברר את האיחוד שלנו, החיבור, העבודה. וכל זה יחד הופך לתפילה (מ"ן). בתוך החיבור בקבוצה, שאותו השגנו בתפילה הזאת, אנחנו צריכים לקבל תשובה (מ"ד).

התשובה הזאת ל"תפילת רבים" (מ"ד) נקראת "מרכז הקבוצה". אנחנו מרגישים חום משותף, הרגשה משותפת, כוח שתומך בנו, עד לכזאת מידה שמפחדים לצאת משם. אני לא רוצה לצאת משם, אלא אני רוצה להימצא בתוך המרכז הזה, כדי לגדול שם. זוהי מטרת הסדנה שאותה אתם צריכים לנסות להשיג בכל שאלה קטנה בת 15 דקות.

מתוך שיעור על תלמוד עשר הספירות, 17.07.2012

ידיעות קודמות בנושא:
למצוא "אדם"
הסדנאות הן לא דיונים מילוליים, אלא עלייה לאיחוד
משך תקופת חיים אחת ותפילה משותפת לכולם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest