דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / גן עדן וגיהינום מנקודת מבט של חוכמת הקבלה (למתקדמים)

גן עדן וגיהינום מנקודת מבט של חוכמת הקבלה (למתקדמים)

גן עדן וגיהינום מנקודת מבט של חוכמת הקבלה  (למתקדמים)שאלה: מהו "גן עדן" מנקודת המבט של חוכמת הקבלה?
 תשובה: "עדן" הוא אור חוכמה. "גן" הוא מלכות. "גן עדן" הוא אפוא מלכות מלאה באור חוכמה. כלפי הנשמות, נמצאת במצב הזה מלכות של עולם האצילות. במילים אחרות, "גן עדן" נקרא מקום של התמלאות הנשמות באור חוכמה. ויותר פשוט: גן עדן הוא מלכות של עולם האצילות. גן עדן תחתון יותר הוא יסוד דמלכות של עולם העשיה. גן עדן עליון יותר הוא בינה של עולם הבריאה.

כמובן שההגדרות האלה אינן קשורות כלל למה שאנו רגילים לתאר בעולם שלנו כגן עדן ומרכיביו. ברוחניות אין מקום, אין דמויות, אין קולות וכו', אלא רק כוחות שאינם "מלובשים" בחומר.

נשמה היא רצון, במידת הידמותה לבורא, לתכונת האהבה והנתינה, היא מתמלאת בהרגשת הבורא, בהרגשת התכונה הזאת בתוכה. ההרגשה הזאת, היא שנקראת גן עדן. אין גן עדן אחר!

שאלה: האם מערכת אבי"ע (עולמות אצילות, בריאה, יצירה, עשיה) דקדושה היא מערכת שהאדם אינו משתמש בה למטה ממחסום?
תשובה: המערכת הזאת מתחילה למעלה ממחסום בלבד. ראו ב"מבוא לספר הזוהר" על השגת מלכות דעשיה.

שאלה: איך מתחזקת הפרסא, לאחר שבירת הכלים בעולם הנקודים, כדי ששבירת הכלים לא תחזור על עצמה?
תשובה: כדי לקבל אור, צריך להתעלות מעולמות בי"ע לעולם האצילות. זהו אחד מהחיזוקים של הפרסא.

שאלה: למה עיגולים סובבים את אין סוף?
תשובה: כי כולם שווים ואין הגבלות.

שאלה: האם הקבלה מתייחסת לשטן ולכוחות רעים אחרים, או שאלו הם הגדרות מטפוריות של אגואיזם?
תשובה: כל מה שנברא הוא רצון לקבל, אלא שצורותיו הפרטיות למיניהן מקבלות שמות שונים. גם ה"אני" שמרגיש את עצמו ואת סביבתו הוא רצון, היינו כוחות, אלא שאת הכוחות האלה אנו תופסים כמו וקטורים בצג הטלוויזיה, בצורת תמונות.

לאמתו של דבר, יש רק כוחות לקבל שהם הנבראים וכוחות לתת שהם הבורא. כוחות אלה מציירים בנו את כל תמונת המציאות שלנו, והשגתם פוטרת אותנו מיד מהאשליה של ראיית תמונת העולם הזה. לכן לפי חוכמת הקבלה העולם שלנו הוא "עולם המדומה", שבו "היינו כחולמים" (תהילים קכו, א).

2 comments

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תיקון ל"ב האבן רק על ידי אור "המשיח": לאחר כל התיקונים הנ"ל, נשארו בבי"ע רק כלים דקבלה, הנקראים "לב האבן". הם לא נכללים עם הכלים דהשפעה, ולכן לא יכולים להתקן. התיקון שלהם הוא בזה, שבכל פעם שעושים בירור מתוך כל 320 החלקים השבורים,  מוציאים מתוכם 32 חלקי "לב האבן". כשמשתמשים ב- 288 חלקים הנותרים, ומרכיבים מהם פרצופים, צריכים לברר ולהחליט שלא רוצים להשתמש עם "לב האבן" השייך לאותו חלק. לאחר כל התיקונים של 288 החלקים, יבוא מלמעלה אור חכמה, שנקרא "משיח", שיתקן כלים אלו במסך. אז נעשית כל מלכות דאין סוף מתוקנת במסך. מצב זה של מלכות נקרא "גמר התיקון" שלה.

    האר"י/פרי עץ חיים/ שער הלולב/פרק ח

    . ורוח אלהים מרחפת כו' הוא האור שלא היו הכלים יכולין לקבלו וזהו ורוח אלהים מרחפ"ת על פני המים שלא ירד מן האור אל הכלים רק רפ"ח ניצוצין וזהו מרחפת מ"ת רפ"ח שהם גי' ע"ב רי"ו ואחר השבירה נזדווגו הס"ג עם הע"ב העליון [דא"ק] ויצא המ"ה החדש דרך מצח העליון והוא היה המתקן וז"ש ויאמר אלהים יהי אור שהוא המ"ה המתקן והיהי אור ואז נעשה התיקון והוא ז' ימי בראשית, וע"כ נאמר בסוף כי בו שבת מכל מלאכתו כי לא היתה המלאכה אלא באצילות כי כל שאר עולמות בי"ע אינן אלא חותם אצילות וע"כ כי בו שבת מכל מלאכתו, ועד עתה לא הוזכר אדם אלא שמים וארץ למעלה בס"ג, והמים הוא התיקון כנ"ל, ואחר שנשלם התיקון באצילות משם ולהלאה התחיל שם אדם בז"א דבריאה ודיצירה ודעשיה כאשר נאמר ביום ו' ויברא אלהים את האדם בצלמו על אדם דבריאה.

  2. יוסי וינבייטר

    כל אדם צריך להיות מאושר מהזכות לעבור בגיהנום אני יסביר את זה בצורה יותר ציורית יש לתאר את הגיהנום כמקלחת חמה שמנקה ומזככת את הנשמה בשביל שיתאפשר לה להגיע לעדן הנצחי מסופר גם בכתבי החסידות על נהר דינור שהוא כמו הגן עדן ומטרתו היא למחוק את כל הזכרונות הפשוטים הקדומים על מנת לאפשר מקום לקבלת דעות וחוכמה גבוה יותר כל עליה ממדרגה למדרגה דורשת שהאדם יסגל לעצמו דעה חדשה ולבטל את הקודמת לה.

     

    עוד רציתי לציין שלעומת שאר דתות העולם שמחלקים את הכל לטוב ורע ה' ומנגדו שטן – ביהדות הגישה היא אחרת הגישה ביהדות טוענת(ובצדק) שהשטן הוא פשוט פועל של ה א"ס ב"ה מבצע הוראות ואין לו כל רצון משלו ושום החלטה משלו השטן יכול רק להמליץ על דרכי פעולה אבל בשום אופן אינו יכול לקבל החלטות על דעת עצמו. 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest