דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / גילוי הרע איננו סיבה להצטער

גילוי הרע איננו סיבה להצטער

שאלה: כתוב, שהתפילה אמורה להתחיל מהודיה. האם ישנה הודיה בתפילות של יום כיפור?

תשובה: קודם כל, התפילות ביום כיפור קשורות לתפילות של ראש השנה, אשר אמורות "לשבח" את הבורא כמלך העולם. בכך אנחנו מעלים את המטרה, ההשפעה, האהבה, זוהי תכונה ענקית שאותה חייבים להשיג. היא מנהלת את העולם, שורה בכל מקום ושולטת בכל.

הבורא, פירושו, תכונת ההשפעה והאהבה. אין לו דמות אחרת מכיוון שהוא מתלבש בתוך ה"כלים" וכך אנחנו משיגים אותו, משיגים את הכוח הפועל בבריאה. אנחנו מעריצים, מעריכים ומשבחים את התכונה הזאת מעל הכול.

זוהי המשמעות של ראש השנה – אנחנו משבחים את ה"ראש" שהוא תכונת ההשפעה. היא החשובה ביותר, מנהלת את הכול, מושכת אותנו ואנו ורוצים להגיע אליה, להידמות לה ולהתכלל בתוכה.

ואילו, יום כיפור, מראה לנו עד כמה אנחנו עוד רחוקים מזה. אנחנו בודקים, מגלים את הפגמים ורואים שבינתיים חסרים לנו תיקונים על מנת שנרכוש את תכונת ההשפעה המושלמת והמלאה. על זה אנחנו מצטערים, כאשר אנחנו חושפים ומכינים את הפגמים שלנו לעבודה.

לאחר מכן באים ימי התיקון ובפורים אנו מסיימים אותו.

שאלה: זאת אומרת, ביום כיפור ישנו רק צער על כך שאנחנו לא מתוקנים עדיין?

תשובה: וזוהי שמחה גדולה. למעשה, אינני מצטער, אלא שמח. הרי מתגלים לי ה"כלים" השבורים ועכשיו אני יכול לתקנם. בדיוק בצורה כזאת, הצער שלי, התשובה, וה"סליחה" מקושרים לשמחה, מכיוון שסוף-סוף גיליתי את הרע בתוכי ועכשיו כולי רועד מהרצון לתקן אותו. אני שמח שגיליתי זאת ואני אסיר תודה על כך.

תנסה לקרוא את התפילות ביום כיפור עם שמחה במקום בכי, ותגלה בזה משהו אחר לגמרי.

איך אפשר לבכות כאשר נמצאים ליד הבורא? הרי עכשיו אם אתה מצטער אתה מעיד על כך שהבורא הוא זה שגרם לצער, ופירושו, שהבורא כבר אינו טוב ומטיב? למעשה, לא קיים דבר כזה. הבורא מגלה לך את השבירה על מנת שתהיה שמח ותתקן את הפגם. בכך תוכל להידמות לו בעצמך. ולהיפך, אם היה יוצר אותך דומה לו ללא השתתפותך העצמאית, היית פשוט "נדבק" אליו כמו נייר דבק.

אך לא, הוא נתן לך עכשיו הזדמנות לזהות את ההבדלים, הכין את לך את המצב שכביכול אומר "בתכונות האלו אתה שונה ממני. תבצע את העבודה ותהיה כמוני". הייתכן שתבכה בגלל שהוא התייחס אליך כך ונתן לך הזדמנות להידמות לו?

נהפוך הוא, אתה שמח: "אכן, חטאנו ובגדנו. אכן, אני אשם, אני גנב, אני שקרן…", ואתה נהנה ממה שאתה מגלה. אתה שמח שהוא ברא אותך הפוך ממנו וההופכיות הזאת מראה לך כיצד אפשר להיות כמוהו ולזכות בדבקות.

זה אומר "לשרת את הבורא", זוהי עבודת השם. אז איך זה קשור לבכי? הרי בזה אתה מביא לו נחת רוח. אתה מודה לכך שהוא זה שהציב את הכול בפניך ואתה אסיר תודה על כך שיצר אותך הפוך ומנוגד.

בעצם, אתה כאילו "מנשק את המקל", את השוט שמכה אותך ועל ידי זה מנטרל את היצר הרע. עכשיו הוא כבר לא רע, כיוון שבזכות שינוי היחס שלך הוא הפך לטוב.

שאלה: כלומר, אנחנו שמחים מזה שאנחנו מגלים את ההופכיות שלנו מהבורא?

תשובה: לא, אנחנו שמחים מפני שעל ידי זה הוא נותן לנו הזדמנות להשתוות אליו. אני מודה לו על ההכנה שעשיתי, על הרחמנות שלו כלפיי גם בעבר ובעתיד. כל מה שהוא עושה, כולל את השבירה והאסונות הנוראיים שעברנו, מהותו של כל זה הוא חסד מושלם. בדיוק את זה אנחנו מגלים. הכול תלוי בהסתכלות שלי על החיים, דווקא אותה צריכים לשנות.

מתוך השיעור על מאמרו של רב"ש, 13.09.2013

ידיעות קודמות בנושא:
וידויו של האגואיסט הנורא ביותר בעולם
הימים הנוראים
אל תפחד מגילוי הרע

One comment

  1. שולמית אילת

    תודה לך מורי ורבי זה כל כך מתלבש בי ומתאים לאמת הפנימית עם כל העליות והירידות המודעות וההכרה שהכל נברא מולם רק אני צריכה לבקש תיקון ,למען אחי וריע אדברה שלום בך<3

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest