דף הבית / קבלה לעם / ספר הזוהר / ברכת הבורא – עושרו של האדם

ברכת הבורא – עושרו של האדם

laitman_2008-11-13_6709_70.jpg

מתוך ספר הזוהר: "ויאמר ה' אל נח, בא אתה וכל ביתך אל התיבה." אחת מתכונות האדם, הנקבעת על ידו כבורא, פונה לתכונה אחרת, ל"נח" שבו.

"נח" מסמל את תכונת ההשפעה, האהבה, את ההשתוקקות להתעלות מעל לאגו. לתכונה זו פונה תכונת הבורא שבי ומבקשת להעלותה עוד יותר. לכן תכונה זו אומרת לנח: "בוא אל התיבה! חזק בתוכך עוד יותר את תכונת ההשפעה".

על כניסה לתיבה כותב הזוהר: "ויאמר ה' (הוי"ה), שהוא זעיר אנפין", ועל היציאה: "ויאמר אלקים", שהיא נוקבא דזעיר אנפין. כמו שאמרו, שבעל הבית, שהוא זעיר אנפין, נתן רשות לנח להכנס לתיבה.

"התיבה" היא תכונת ההשפעה, תכונת הבינה. אם האדם (תכונת נח, המשתוקק להשפעה) נכנס לתוך התיבה, אל תוך הבינה, אז הוא מרגיש שדבר כבר לא יכול להזיק לו, אלא שאף תכונה אחרת שבו אינה מסכימה עם נח.

כל התכונות האחרות של האדם הן אגואיסטיות, ועלולות להפריע להתקדמותו הרוחנית. לכן הוא רוצה להפריד מהם את התכונה שנקראת נח – ולהתקדם איתה בלבד. לכן, לעת עתה הוא משאיר בצד את כל התכונות האחרות ועושה עליהן צמצום, מסתיר אותן.

"ואחר כך בעלת הבית, נוקבא דזעיר אנפין, אומרת לו לצאת. נכנס עם מתן רשות מבעל הבית, זעיר אנפין, ויצא עם מתן רשות של בעלת הבית, נוקבא דזעיר אנפין."

הזוהר מתאר כאן את שני הכוחות שפועלים על האדם: כוח זעיר אנפין וכוח הנוקבא, מצד הדין ומצד הרחמים. הם משפיעים עלינו בדומה לשתי מושכות, שמקדמות אותנו אל עבר המטרה.

"ובכן למדנו, שבעל הבית הכניס את האורח לתוך הבית, ובעלת הבית הוציאה אותו משם, כמו שכתוב: 'ויאמר אלוקים לנח: צא מן התיבה!' (אלוקים – כוח הגבורה, ההתגברות). כי הרי מותר לה להוציא את האורח, אבל אין לה רשות להכניסו."

למרות ששני הכוחות האלה מנוגדים זה לזה, הם פועלים בשיתוף פעולה כדי לקדם אותנו. איננו יכולים להתקדם בעזרת כוח אחד בלבד שמושך אותנו קדימה. דרוש לנו גם הכוח שדוחף אותנו מאחור.

כך אנחנו מנוהלים על ידי שני הכוחות הללו כל הזמן. אך אם אנחנו מבינים ששני כוחות האלה פועלים לטובתנו, ומאזנים את כוח השמאל עם כוח הימין, אנחנו מחברים אותם ובונים את הקו האמצעי.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 05.12.2009

One comment

  1. תלמידה מתמידה

    אשמח להבהרה: נוח נכנס לתיבה, להבנתי משתמע שיש הסתרה של תכונת ההשפעה משאר התכונות האגואיסטיות אולי עד שתכונת ההשפעה תתגבר או ששאר התכונות תחלשנה.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest