דף הבית / חינוך, ילדים / בעלי כל סוגי המזגים התאחדו!?

בעלי כל סוגי המזגים התאחדו!?

שאלה: היום בחברה הישראלית גוברים האנשים בעלי המזג הכולרי (נוטים לכעוס), במיוחד בין הילדים. האם זה אומר שהחברה התקרבה באופן מרבי לנחיצות בחיבור אינטגרלי?

תשובתי: כמות האנשים בעלי המזג הכולרי בחברה הישראלית כמובן גבוהה מבכל חברה אחרת. זה טבעי, מכיוון שהעם העתיק עבר שינויים רבים. זה דבר ראשון.

דבר שני, האווירה הפנימית והחיצונית עצמה במדינה לא נותנת להירגע וכל הזמן מעוררת התפתחות. אם לישראל לא יהיו הישגים טכנולוגיים, חקלאיים, הגנתיים ואחרים, היא לא תשרוד. לכן לחץ כזה הוא פשוט הכרחי, ובאמת אנחנו אחת המדינות המתקדמות בתחומים הללו. מכאן מובן, שהנחיצות הזו מולידה סוג כזה של מזג.

מלבד זאת, כדאי כאן גם להתבונן בקשר בין הלב והשכל. כשאנחנו מדברים על ארבעה שלבי ההתפתחות האגואיסטית, אנחנו מדברים על הלב, על הרצון. ובמקביל לכך, צריך להתבונן גם בשכל, האם הוא נמצא באיזון עם אותו סוג ועם אותה רמת הרצונות שאותם הוא צריך לשרת.

אם הוא נמצא באיזון עם אותה רמת הרצונות, אז אדם בעל המזג הכולרי (נוטה לכעוס) הופך להיות פרודוקטיבי ולא סתם "עושה רוח". בדומה לכך, אנשים בעלי מזג פלגמטי (איטי מדי) וכל היתר הם בשילוב זה עם זה. כשאנחנו אוספים יחד לצוות אנשים בעלי מזג כולרי (נוטה לכעוס), סנגוויני (אופטימי), מלנכולי (מדוכדך) ופלגמטי (איטי מדי), בכך אנחנו יוצרים רצון אחד משותף, שכל אחד משותף, שבחיבור שלו מביא לתוצאה נפלאה.

חשוב מאוד לעשות כך, שבצוות יהיו נציגים של כל סוגי המזג. צריך לאחד ביניהם באופן כזה שהם ישלימו זה את זה בצורה מדויקת. בסופו של דבר, נבנית מערכת שבה כל החלקים הללו נמצאים באיזון הדדי, ובהם מתגלות אפשרויות חדשות עצומות – הרגשת הטבע, הרגשה של פנימיות העולם, מערכות ההנהגה, שיתוף הפעולה – זו קבוצה של סוללי דרך.

אנחנו לא יכולים להפוך את הצוות ללא מאוזן. הוא חייב לכלול בתוכו את כל סוגי המזג הללו.

שאלה: כיצד לעשות זאת, הרי אם ניקח לדוגמה כל צוות, במיוחד בבית ספר, ששם בדיוק מתרחש קונפליקט בין סוגי המזג הללו?

תשובתי: תאספו אותם יחד ותיצרו צוות מעורב. בשום פנים ואופן אל תושיבו בנפרד תלמידים בעלי מזג כולרי (נוטה לכעוס) ופלגמטי (איטי מדי), מצטיינים ומתקשים, ילדים ממשפחות טובות וממשפחות בעייתיות, ממשפחות עשירות וממשפחות עניות. חייבים לערבב את כולם, לאסוף את כל הסוגים שרק קיימים וליצור מהם קבוצה משולבת. רק אז היא תביא לתוצאות ותניב פירות אמיתיים.

שאלה: איזה צורות של דיון יכולות לברר את הנקודות החיוביות, כדי שהאדם ירגיש שמי ששותק או מדבר פי חמישה לאט יותר, הוא נחוץ, שבזכות חיבור כזה הוא בעצמו הופך להיות חזק יותר?

תשובתי: צריך לפנות אליו בצורה נכונה. בשביל זה בדיוק קיימת ההנחיה, ההדרכה המקדימה, כשאתם מסבירים לכל חברי הקבוצה שכל אחד מהם צריך כאילו "להשתחל" מתחת לאחר, לתת לו הזדמנות לדבר, לרומם אותו, להקשיב לו בתשומת לב. אפילו אם הוא לא יודע להרכיב משפטים ומילים – זה לא משנה לך. לך חשוב כיצד אתה תופס אותו – כמיוחד, כגדול.

בדיוק בזה נולדת האינטגרליות. ואם מתייחסים בצורה כזאת לכל דבר, אתם לפתע תראו כיצד השתקנים מוסיפים בשתיקתם יותר מכל היתר. הם נותנים לאחרים הזדמנות קצת להנמיך את עצמם.

מתוך התוכנית "בית ספר לחינוך אינטגרלי", מס' 32 – 24.05.12

ידיעות קודמות בנושא:
מזג, אסטרולוגיה, אינטגרליות…
רתחן, הגיבור של זמנינו
ולא צריך שום תרופות הרגעה…

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest