דף הבית / המשבר ופתרונו / בעיות של השלטון

בעיות של השלטון

דעה (מיכאל חזין, כלכלן) : אנחנו צוחקים על מנהיגי מדינות המערב, שמראים התעלמות מהבעיות של המשבר הכלכלי. למעשה, יש לנו את הזכות הזאת מפני שאנחנו בין הראשונים שהבנו והסברנו את הבעיות האלה. אולם השלטונות מבינים את המצב העכשווי ולא הולכים בעיניים עצומות אחר דעותיהם שהביעו לפני הציבור.

זה דומה לאדם אילם שמבין שעוד מעט תתחיל שריפה והוא צריך להסביר זאת לכולם בסביבתו. מדוע אין שפה שמתאימה להסביר מה שקורה? כיוון שהשפה הכלכלית העכשווית מותאמת לתיאור של התהליכים הכלכליים שכבר אינם קיימים בחברה, ולכן בשפה הכלכלית הזאת כבר אי אפשר להסביר את הסיבות של המשבר ואת אפשרויות היציאה ממנו.

הפוליטיקאים כבר לא מאמינים לכלכלנים. אבל מוכרחים להעריך את התהליכים בשפה של הכלכלנים ובשיטות שלהם. הנושא של הביקוש (ביטוי לרצונות הצרכנים) הפרטי המוגבל הוא אסור. לכן היום בלתי אפשרי ברמה רשמית לתת תיאור הולם של תהליכי המשבר.

הערה: ודאי גם לחזין אין פתרון והוא פועל באופן כללי במסגרת הישנה, אבל לפחות בעניין של תהליכי המעבר הוא צודק – צריך לדאוג שלא תהיה התמוטטות, אחרת תבוא נפילה מהירה כלפי מטה בכל ענפי המשק והייצור ה"מיותרים" של הכלכלה העולמית (חוץ מההכרחי הנחוץ לקיום).

ידיעות קודמות בנושא:
למה לדעתי אין יציאה מהמשבר
הדבר האחרון שדרוש עכשיו
התכנית החדשה של האיחוד האירופי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest