דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / "בית הספר" של יתרו

"בית הספר" של יתרו

שאלה: בשביל מה משה היה צריך להעביר ארבעים שנה אצל יתרו, כהן מדיין? מה זה אומר במובן הרוחני?

תשובתי: יתרו, בדיוק כמו אביו של אברהם, תרח, היה כהן, מומחה לכל הדתות והאלילים, כלומר עבד בתוך האגו שלו.

בעיקרון, אם אביו של אברהם, תרח, היה שומע לבְנו, אז הם היו עובדים בשיתוף, ויכול להיות שהיו כבר יכולים להתחיל בתיקון העולם. אבל זה בלתי אפשרי ללא גלות מצרים, היציאה ממנה וקבלת התורה, מפני שהאדם צריך לטבול לגמרי בתוך האגו. לכן תרח היה נגד אברהם, ולכן אברהם נאלץ לברוח ממנו, לעזוב את בבל.

ועכשיו תמונה זהה מתרחשת במדרגה הבאה: מתרחשת אותה החזרה, אבל בדרגה אגואיסטית אחרת. משה מגיע אל יתרו ומעביר אצלו ארבעים שנה, ובין היתר מתחתן עם בתו של יתרו, ציפורה.

משה, בהשוואה לאברהם, זו מדרגה אחרת לגמרי: הוא כבר היה בתוך האגו, עבר את כל השלב הזה ויצא ממצרים. ארבעים השנים שאותם הוא העביר אצל יתרו, היו כביכול האיחוד ההדדי שלהם, חיבור דרך הבת של יתרו, ציפורה, האגו של יתרו, שהולידה בנים, את המדרגה הבאה. כל זה, השילוב של יתרו האגואיסטי ומשה האלטרואיסטי, זו התחלה בתוך האדם.

משה עובר תהליך שמחשל אותו, משלב עם האגו, כדי שיוכל לחזור חזרה למצרים, לתוך האגו העמוק. יחד עם זה, רק יתרו יכול ללמד את משה ואת עם ישראל, כיצד לעבוד עם אותו האגו שמתחיל להתגלות עכשיו. לכן פרשת "יתרו" מתחילה מזה, שלאחר יציאת מצרים, כאשר צריך להתחיל לתקן את מצרים, את כל האגו של האדם, יתרו לוקח את בתו ציפורה ואת נכדיו שנולדו ממשה, ובא אל משה.

כלומר, הגיע הזמן שהתכונות האלה מתחילות לעלות בתוך האדם ולהראות באיזה אופן הוא צריך לפעול הלאה. כי עכשיו כל האגו שהוצא ממצרים (הכלים שהוצאו ממצרים), מתחילים לאט לאט באופן הדרגתי לעלות בתוך העם, וזה אומר שמשה צריך לשפוט את העם.

לשפוט, זה אומר, להסביר היכן תכונת ההשפעה, היכן תכונת הקבלה, באיזו פרספקטיבה צריך לפעול, להתחבר מעל עצמנו ולגלות בחיבור שלנו את המדרגה הבאה, את הבורא. כלומר דרוש כאן שיתוף פעולה הדדי נכון. אבל איפה ההיררכיה באגו הזה?

תכונת ההשפעה, זאת תכונה שהולכת לרוחב: נשמה רחבה, לב פתוח. היא מתפזרת על פני המישור כמו מים. והאגו עובד כל הזמן באופן אנכי. ושני הפרמטרים האלה כאילו לא משתלבים יחד.

לכן יתרו אומר למשה: "אתה צריך לבנות מערכת אחרת, בצורת פירמידה, לחלק את כל האגו שלך לחלקים, עשרות, מאות, אלפים, עשרות אלפים. אתה צריך לחזור למצב הזה, כאשר אתם נכנסתם למצרים, שניים עשר אחים. כך אתם גם יוצאים משם, אותם שניים עשר השבטים, כאילו שניים עשר נחלים, שורות. אבל בכל אחת מהן אתם צריכים לשדרג את עצמכם לפי דרגות אגואיסטיות. לכן עבור כל דרגה צריכה להיות היררכיה משלה: חוקים משלה, מנהלים, מנוהלים. אתם עובדים עכשיו לא סתם על מנת להשפיע ולאהוב, אתם עובדים עם האגו שאותו צריך בהדרגה, במידת האפשר, כל פעם לתקן.

אם משה לא היה עובר אצל יתרו את "בית הספר" הזה, אז הוא לא היה מתחבר עם האגו ולא היה מתחיל לעבוד איתו במקצת, אז, בחזרתו למצרים הוא לא היה יכול לעמוד נגד פרעה, לא היה לו איתו שום מגע. כי לפני כן משה פשוט ברח מפרעה לאחר העימות איתו.

ועכשיו הוא חוזר למצרים, כלומר שוב פונה אל האגו שלו ואומר לפרעה: "אני צריך להוציא ממך את העם שלי (תכונת ההשפעה)". חוץ מזה הוא גם לוקח ממנו את האגו הגדול שאותו יהיה צורך לתקן בהמשך במשך ארבעים שנה במדבר. אבל הוא לא היה יכול לעשות את זה, אם תכונת ההשפעה שבאדם לא הייתה מתחברת מראש עם המערכת האגואיסטית שנקראת "יתרו".

ויתרו לוקח ממשה את שיטת העבודה עם האגו וחוזר לעמו כדי ללמד אותו. אנחנו רואים איך בתוך האדם מתרחש חיבור הדדי תמידי של שתי התכונות. וזו היא מערכת התיקון.

מתוך התוכנית "סודות הספר הנצחי", 11.02.2013

ידיעות קודמות בנושא:
"חייזרים" של העולם שלנו
שלמות אינה מכירה סטיות
שיחה על פרשת השבוע יתרו

One comment

  1. בושה מול כוונת ההשפעה.. גורמת לשיתוק! עד כדי מחשבתי. מהפחד לשתף פעולה עם כוונת הקבלה.
    כיצד להתגבר עליו?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest