דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / בושה תציל את העולם

בושה תציל את העולם

דעה: אנחנו מזלזלים בתפקיד של הבושה והגאווה במעשים שלנו.

בחברה פרימיטיבית, גורם השליטה המרכזי בפעילות האנושית הוא העובדה שחיי אדם התרחשו כל הזמן בפני כולם. כאשר החברה גדלה, הפיקוח מצד הזולת כבר הגביל את האדם, אבל האינטרס של הפרט נכנס לקונפליקט עם טובתה של החברה, והופיע גורם נוסף, המוניטין. המדיה החברתית החריפה את המנגנון הזה, המידע על האדם זמין לכולם.

  • האיזון בין האינטרסים הקולקטיביים והאינטרסים הפרטיים דורש את התפתחותו של רגש הבושה. הבושה היא רגש שלילי שנובע מאינטראקציה לא נכונה עם הסביבה. הבושה מסדירה את ההתנהגות החברתית ומשמשת כאזהרה בפני עונש. האשמה נובעת מהסטנדרטים שמקובלים על ידי הפרט, בעוד שהבושה היא תוצאה של סטנדרטים שמקובלים על ידי הקולקטיב. לכן, האשמה, להבדיל מהבושה, מתעוררת רק בנוכחותם של אנשים אחרים.
  • ככל שהרגשת הקולקטיב חזקה יותר בחברה, כך חשוב יותר לכולם להתאים לסטנדרטים הקולקטיביים, וכך תפקיד הבושה חזק יותר. הבושה משמשת כאזהרה לפעול על פי הסטנדרטים הקולקטיביים, שהסטייה מהם מלווה בעונש.
  • חברות אינדיבידואליסטיות התרחקו ממערכת העונשים הזאת והחליפו אותה במערכת אכיפת החוק המשטרתי. כתוצאה מכך, הופיעו אמצעים להרגעת תחושת האשמה.
  • כדי להרגיש בושה, האדם זקוק לאינטראקציה. האינטרנט אינו מסוגל להחליף מגע ישיר, והעולם המודרני מאפשר לטשטש את האינדיבידואליות הפרטית. כל זה מוביל ליעילות נמוכה של הרגשת הבושה, למחסור בה. הרגשת הבושה אינה מספיקה כדי לגרום לשינויים חברתיים משמעותיים. ולכן העונש נשאר כהגנה של החברה מפני אלה שאינם מוכנים לשתף פעולה.

התייחסותי: חכמת הקבלה מצביעה על כך, שהבושה היא הבסיס לכל הפעולות הרוחניות שמתעוררות בהשוואה של כוונותיו של האדם עם מעשיו של הבורא. הבושה היא הסיבה ל"צמצום א'" (צ"א) ולכל מיני סוגים של הסתרה, ובהתאם לכך הבושה נדרשת לגילוי הבורא. כאמור בחלק א' של "תלמוד עשר הספירות" (תע"ס), הבושה היא האמצעי לתיקון נשמות גבוהות.

הבושה מתעוררת בהשפעתם של ערכים קולקטיביים על האדם. לשם כך יש להכניס את האדם למערכת של החינוך האינטגרלי, ותחת השפעתו של "האור המקיף" לעורר בו סטנדרטים חדשים של התנהגות. כתוצאה מכך, הוא יחזור להרגשת הסביבה, כולל הבורא, כמו בחברה פרימיטיבית, וירגיש את עצמו פתוח, אולם הוא יתייחס לפתיחות הזאת כרצויה והכרחית כדי להתגבר על הטבע האגואיסטי שלו ולתקן אותו.

ידיעות קודמות בנושא:
בושה גשמית ובושה רוחנית
בפני מי אני מרגיש בושה?
האנציקלופדיה של הבושה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest