דף הבית / המשבר ופתרונו / אתה שמאלה, אני ימינה?

אתה שמאלה, אני ימינה?

בעל הסולם, מאמר "מתן תורה", סעיף ה':

"וקודם כל עלינו להבין, למה ניתנה התורה ביחוד לאומה הישראלית ולא ניתנה לכל באי העולם בשוה יחד, היש כאן ח"ו משום לאומיות? וכמובן, אשר רק היוצא מדעתו יכול להרהר כזאת. ובאמת, כבר עמדו חז"ל בשאלה זו, שזוהי כוונתם במה שאמרו ז"ל שהחזירה הקב"ה על כל אומה ולשון ולא קיבלוה, כנודע.

אולם מה שקשה לדבריהם, אם כן למה נקראנו העם הנבחר כמ"ש בך בחר ה' וכו' מאחר שלא היה מי שהוא מאומה אחרת שירצה בה. ועוד, שהדברים מוקשים מעיקרם, היתכן שהקב"ה בא עם תורתו בידו ונשא ונתן עם עמי הארצות הפראיים ההם, אשר לא נשמע מעולם כזאת ואינו מקובל על הלב כלל."

האור העליון הביא לבבלים את הרגשת השבירה, הרגשת החורבן, הרגשת המשבר, כאשר הכל התפרק מול העיניים. אנשים הרגישו שנאה וחוסר יכולת להתקיים.

אז מה הם עשו? את אותו הדבר מה שעושים אנחנו, כאשר משפחה לא יכולה יותר לחיות ביחד, מתפרדים, מתגרשים, נפרדים זה מזה.

בעצם, זה היה מוצא חכם והם נהגו בצורה נכונה: "בשביל מה לענות זה את זה? בואו יותר טוב נתפזר אתה לצד אחד ואני לצד אחר". כך גם אמר אברהם ללוט: "אתה ימינה, אני שמאלה, או אתה שמאלה ואני ימינה. תבחר לאן ללכת. לא כדאי לנו להיות ביחד, בשביל מה לנו לריב?".

כך נפתר המשבר בבבל העתיקה. הוא העלה שאלה משותפת לכולם: "מה לעשות?", ובתשובה חלק התחילו לחשוב על מטרת החיים ומה לעשות עם החיים האלו, איך להעלות אותם לרמה יותר גבוהה, והחלק האחר הלך בעקבות התועלת שלו, כדי פשוט להסתדר בחיים.

ודאי, המשבר מביא איתו צרות. כאן חייבת לבוא התעוררות חיצונית, שתחת הלחץ שלו משהו קורה לאדם ונהיה לו רע. ככלל, השלב החדש לא מגיע סתם כך, אלא בליווי איזו שהיא מכה מצד הגורל. ההמונים מקבלים אסונות בקנה מידה רחב, דבר שמשאיר את האנשים באותו המישור, אבל עם השאלה: "איך אנחנו בכל זאת מסתדרים? אולי צריך ליצור מצבים חדשים? למשל, מהפכות? או אולי איזה גורם של השפעה, פנימי או חיצוני?". ואת החלק השני הקטן מעוררים על ידי משיכה למעלה. לכן, הבורא פונה לכולם, אבל לקראתו מתעורר רק קומץ קטן של אנשים שמתחברים, ואז נקראים "עם ישראל".

מתוך שיעור על המאמר "מתן תורה", 24.10.2012

ידיעות קודמות בנושא:
בבל החדשה
ההיסטוריה חוזרת
התיקון מתחיל מבבל

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest