דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אתה אוהב לראות שהאחרים גבוהים ממך?

אתה אוהב לראות שהאחרים גבוהים ממך?

אם יש לי ילד קטן שאני רוצה למסור אותו לגן ילדים, מפני שאם הוא יישאר בבית הוא לא יתפתח מספיק, אני משתדל לשים אותו בקבוצה של ילדים מעט יותר גדולים ממנו, ולא של קטנים ממנו. שילמד מהגדולים.

כלומר, ככל שהסביבה גבוהה ממני, כך יש לי יותר אפשרויות להתקדם איתה. ולהיפך, אם נכנסתי לחברה של אנשים פרימיטיביים, הם מורידים גם אותי לערכים שלהם. הכול תלוי בסביבה.

לפי העיקרון הזה אנחנו בוחרים בחיים שלנו, כי אנחנו רואים ש"הסביבה היום זה אתה מחר". ומי שמעוניין לגדול, כדאי לו להיות בין אנשים גדולים.

אך הוא צריך להבין שהוא מגיע לשם רק כדי לגדול. ואם הוא מגיע סתם כך ויושב בין אנשים אחרים, אז ככל שהם גדולים יותר, זה רק מעצבן אותו יותר. הוא רוצה להוריד אותם.

ואילו אם הוא בא במיוחד כדי לגדול בסביבה של האנשים האלה, אז ככל שהם גבוהים יותר, זה יותר משמח אותו. חסרה לו רק השנאה והאש הבוערת בפנים מההרגשה של עד כמה הוא נמוך מהם. והוא שמח מההרגשות האלה. הרי הן מדרבנות אותו ודוחפות אותו קדימה.

כלומר, הכול תלוי בכוונת האדם, במה שהוא רוצה מהסביבה שלו. את החברה החיצונית האדם יכול להעריך על פי הערכים והטעמים שלה: האם הם אוהבים מוזיקה, ציור וכדומה, האם הם אנשים משכילים ואינטליגנטים. ישנם קריטריונים שלפיהם אפשר לבדוק את זה.

אך בסביבה הקבלית אין קריטריונים לבדיקה כזאת. כאן מתאספים אנשים שהתעוררה בהם הנקודה שבלב והם פשוט רוצים לפתח אותה. כולם עוברים כל הזמן עליות וירידות, ואף אחד לא יודע באיזו דרגה הוא באמת נמצא, וודאי שלא באיזו דרגה נמצא החבר.

הכול תלוי רק באופן שבו האדם מתאר לעצמו את הקבוצה, בדומה לרבי יוסי בן קסמא, שכל כך העריך את תלמידיו הקטנים והפשוטים, שהוא לא היה יכול להתקדם בלעדיהם.

לכן חשוב מאוד להבין שהקבוצה, הסביבה, היא מה שהאדם מתאר לעצמו כשהוא מעריך את החברים שלו, שהבורא הביא אותם ונתן להם את הרצון לרוחניות. ועכשיו אני יכול ליצור עבור עצמי את היחס לסביבה בהתאם לגובה ולערכים הדרושים להתקדמות שלי: איך להתקדם, לאן להתקדם.

ומלבד זאת, אני יכול עכשיו ללמוד את עצמי: ככל שאני אוהב לראות אותם כגדולים – זה סימן שאני באמת רוצה להתקדם. הרי מתקדמים רק בעזרת הסביבה. ואם אני רוצה לראות אותם כקטנים ממני, סימן שאני מחפש רק לספק את הגאווה שלי ולא להתקדם.

לפי היחס שלנו לסביבה אנחנו יכולים למדוד בצורה מדויקת את מצבנו הרוחני: האם אני שואף להגיע למטרת הבריאה או להרגשה נעימה ומילוי האגו שלי בהרגשת החשיבות של עצמי.

מתוך שיעור על מאמר של הרב"ש, 22.11.2011

ידיעות קודמות בנושא:
קרש קפיצה לעולם העליון
להגדיל את חשיבות הסביבה
האמצעי חשוב כמו המטרה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest