דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / "אני" הקטן ו"אני" הגדול

"אני" הקטן ו"אני" הגדול

שאלה: מדוע מצב הקטנות אינו נעלם אף פעם, להבדיל ממצב הגדלות?

תשובתי: מצב הקטנות אינו נעלם, מפני שהוא היסוד של המדרגה, שאינו תלוי ואינו קשור למצב הגדלות. הוא קיים בפני עצמו.

אם נביט על העולם שלנו, אז "מצב הקטנות" הוא כמו אדם שנמצא בעולם הזה לבד. הוא לא צריך הרבה – רק מה שנחוץ לו לחיים. ויותר מזה הוא לא צריך.

אך מכיוון שהוא נמצא בין אנשים אחרים שמעוררים בו רצונות שונים, מעבר למה שנחוץ לו (מעבר ל"מצב הקטנות" שלו) – הוא מתחיל לרצות את כל זה! אלה לא הרצונות שלו, ולכן הם לא יכולים להיעלם.

ולאחר מכן החברה שוב לוחצת עליו, והאדם מאמץ ממנה רצונות חדשים, ושוב נכנס למצב הגדלות. מצב הגדלות הוא ה"מותרות".

בעולם הרוחני, מצב הגדלות הוא מותרות של ממש עבור המדרגה הנוכחית. בלתי אפשרי להיות בו אם אני לא אגלה מישהו שאני יכול להשפיע לו, בהתאם לכוחות וליכולות שלי ובהתאם לרצון שלו.

ולכן מצב הגדלות הזה נעלם. אם לתחתון אחד נעלם הרצון לקבל ממני – אני כבר לא משפיע לו, ואם אצל תחתון אחר מופיע הרצון לקבל ממני – אני מתחיל להשפיע לו. אלה דברים שבכלל אינם תלויים בי.

בעולם שלנו, במצב הגדלות, הבגרות, האדם מתבגר ונכלל בחברה, מתחיל לעבוד, לתת לחברה ולקבל ממנה. אדם גדול הוא מי ש"יצא לחיים" ונכלל בעבודה הכללית. ולכן הרצונות שלו הם לא הרצונות שלו והפעולות שלו אינן מכוונות לעצמו. זה נקרא מצב הגדלות, הבגרות.

אנחנו רואים זאת בבירור מתוך הדוגמא של העולם הזה. הרי למעשה אנחנו נמצאים בעולם שבו אנחנו משפיעים זה לזה. רק נראה לנו שכל אחד עובד למען עצמו. זוהי ראייה שקרית שמסדרים לנו מלמעלה, מבלבלים אותנו. ובעולם הרוחני, הפרצוף העליון עושה זיווג עם האור רק על פי בקשת התחתונים.

לכן צריך להבין את ההבדל בין מצב הקטנות למצב הגדלות. מצב הקטנות – זה אני בעצמי. ומצב הגדלות זה בכלל לא אני. הרצונות הם לא שלי, אלא של התחתונים. וגם הכוחות שמאפשרים לי למלא את הרצונות הללו הם לא שלי, אלא מגיעים מלמעלה. וגם המילוי הוא לא שלי, אלא מועבר מלמעלה למטה. ואילו אני נמצא באמצע, בין העליון לתחתונים – בשליש אמצעי דתפארת.

זהו ההבדל הענק בין מצב הגדלות למצב הקטנות. "אני" הקטן – זה אני, ו"אני" הגדול – זה האחרים, כלומר "אנחנו".

מתוך שיעור על ספרו של בעל הסולם "תלמוד עשר הספירות", 08.11.2011

ידיעות קודמות בנושא:
למסור לילדים את המפתחות של החיים
התרחקות חיצונית וקירוב פנימי
החופש נולד מתוך האהבה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest