דף הבית / המשבר ופתרונו / אם היינו יודעים עבור מי עובדים

אם היינו יודעים עבור מי עובדים

"ויהי בימים הרבים ההם וימת מלך מצרים". (שמות, פרק ב', פסוק כ"ג).

אנחנו צריכים להבין, שחייבים להסתכל לתוך עצמנו ולא החוצה. זה פרעה שלי ומצרים שלי, כל זה נמצא בתוכי. ואני רוצה לבנות בתוכי את האני החדש שלי, ולשם כך אני נאלץ להעמיס על עצמי עבודה קשה ולהרוג בתוכי איזה שהם רצונות, לגרום להם להתנגש אחד עם השני.

תתאר לעצמך את המצב של "משה", את הניצוץ הקטנטן הזה של השפעה שגדל בתוך האגו העצום, שנקרא "ארמונו של פרעה".

מגיע הזמן, ומת מלך מצרים. אני נמצא במצב, שבו האגו שלי סוף סוף מת. אני מבין שאין ממנו שום תועלת ואני רוצה להשתחרר ממנו, אבל בינתיים אני לא מסוגל לעשות את זה. האגו הזה מת בעיניי, אני רוצה לברוח ממנו, אבל לא יודע איך להיחלץ ממנו.

"וימת מלך מצרים", אין זה אומר שהאגו הפסיק להתקיים, כפי שמתים בעולם שלנו. הוא הפסיק להתקיים רק בעיניי, בהערכה שלי, איבד את השליטה שלו עליי. אני לא רוצה להיות העבד שלו! הוא עדיין מחזיק אותי בשליטתו, אבל כבר נגד רצוני. מבחינתי הוא מת כשליט גדול, אני יותר לא מתחשב בו.

אני עדיין לא יכול לצאת מתחת לשליטתו, אבל כבר לא מחשיב אותו כגדול, לא מסכים לכבד אותו ולבצע את כל הגחמות שלו. הפסקתי להיות העבד הנאמן שלו.

תסתכל על העולם, איך אנשים משתדלים ועושים הכול למען האגו שלהם. אם הם רק היו יודעים שהוא זר עבורם, אם הם היו מבינים ורואים שהם עובדים עבור שקרן, שבעורמה לוקח להם את כל מה שהם הרוויחו בעמל רב מהבוקר עד הלילה. האדם משתדל, נותן יגיעה, ו- 99% מכל הפירות פרעה גונב ממנו ומשאיר לו פירורים עלובים, כדי שלא ימות מרעב ושלמחרת ימשיך לעבוד שוב.

כך הכול מסודר ומאורגן סביב האדם: הטלוויזיה, הפרסומת, העיתונים, הבחירות, כדי לעשות ממנו עבד, שאין לו שום אפשרות לברוח. אבל לאט לאט האדם מתחיל להבין את העבדוּת שלו, ועכשיו זה קורה לעָם ישראל. האדם מבין שהוא חייב להיחלץ ולברוח מהמעגל הסגור הזה, אבל לא יודע איך.

המצב הזה דומה מאוד למצבנו הנוכחי. אנחנו מבינים, שאם נשאיר הכול כפי שהוא, אז נקבור את עצמנו בתוך האגו שלנו, אבל אנחנו לא יודעים כיצד לברוח. אנחנו זקוקים לכוח "משה"!

מתוך התוכנית "פרשת השבוע עם שמואל וילוז'ני", 15.12.2014

ידיעות קודמות בנושא:
לאן נעלם מלך מצרים?
וימת מלך מצרים!
שכר טוב עבור העבודה במצרים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest